| نقش شیمی سبز در مسئولیت پذیری زیست محیطی دانش آموزان |
| کد مقاله : 1105-CHEMCONF7 |
| نویسندگان |
|
امیرحسین توانگر *1، الهام کنعانی2 1دانشجوی کارشناسی آموزش 22 مدرس دانشگاه فرهنگیان شهید بهشتی اقلید،ایران. |
| چکیده مقاله |
| افزایش آلودگیهای زیستمحیطی و تهدید منابع طبیعی، ضرورت توجه به رویکردهای نوین آموزشی را بیش از پیش آشکار ساخته است. شیمی سبز بهعنوان رویکردی علمی و تربیتی، با هدف کاهش مصرف مواد خطرناک، طراحی فرآیندهای کمپسماند و ارتقای استفاده پایدار از منابع مطرح میشود. پژوهش حاضر با روش مطالعه کتابخانهای و تحلیل محتوای مقالات و منابع علمی معتبر انجام گرفت و تلاش نمود نقش شیمی سبز را در پرورش مسئولیتپذیری زیستمحیطی دانشآموزان بررسی کند. یافتهها نشان داد که آموزش مبتنی بر شیمی سبز سبب افزایش آگاهی زیستمحیطی، تقویت نگرش مثبت نسبت به حفاظت از محیط، ارتقای رفتارهای پایدار، رشد تفکر انتقادی و اخلاق علمی در دانشآموزان میشود. همچنین این آموزش میتواند هویت علمی و اجتماعی آنان را به سمت شهروندی مسئول و متعهد نسبت به محیط زیست سوق دهد. با این حال، محدودیت منابع بومیسازیشده، کمبود امکانات آزمایشگاهی و مقاومت در برابر تغییرات آموزشی از چالشهای مهم در مسیر تحقق اهداف شیمی سبز به شمار میروند. در مجموع، نتایج پژوهش بیانگر آن است که ادغام اصول شیمی سبز در آموزش علوم مدارس میتواند به پرورش نسلی آگاه و مسئول در راستای توسعه پایدار منجر شود. |
| کلیدواژه ها |
| شیمی سبز، آموزش علوم، مسئولیتپذیری زیستمحیطی، توسعه پایدار، دانشآموزان |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |