\پلی بین دانش محتوا و دانش تدریس شیمی: مروری بر پژوهش های آموزش شیمی مبتنی بر pck
کد مقاله : 1106-CHEMCONF7 (R3)
نویسندگان
مرضیه کمپانی سعید *
دبیر
چکیده مقاله
هدف این مطالعه، ارائه یک مرور نظام‌مند بر پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه آموزش شیمی با تمرکز بر مولفه‌های دانش آموزش محتوا (Pedagogical Content Knowledge, PCK) است. با توجه به اهمیت توانمندی معلمان در انتقال مفاهیم پیچیده شیمی و طراحی فعالیت‌های یادگیری مؤثر، توسعه PCK به عنوان عاملی کلیدی در بهبود کیفیت یاددهی-یادگیری مطرح شده است. این مرور، روند پژوهش‌های انجام شده در زمینه آموزش شیمی با محوریت مولفه های pck،را بررسی کرده روش‌های مورد استفاده و یافته‌های کلیدی هر پژوهش را تحلیل کرده ومشخص شد که تقویت PCK می‌تواند موجب ارتقای عملکرد یادگیری دانش‌آموزان، افزایش انگیزه، و بهبود مهارت‌های حل مسئله شود. پژوهش‌های موجود بر نقش استراتژی‌های تدریس فعال ، استفاده از فناوری‌های آموزشی و طراحی فعالیت‌های گروهی تأکید دارند همچنین،مشخص شد که با وجود اختصاصی بودن pck ب رای تدریس هرمبحث ، بین روش های تدریس بیشتر مباحث شیمی ،روش نمایش سه گانه کاربرد و عمومیت دارد. نتایج این مرور می‌تواند راهنمایی برای پژوهشگران و برنامه‌ریزان آموزشی در توسعه برنامه‌های آموزش معلمان و بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری شیمی باشد.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، دانش آموزش محتوا (pck )، مرور نظام‌مند، افزایش انگیزه و یادگیری ،نمایش سه گانه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر