| آموزش مفاهیم شیمی محیطزیست از طریق ساخت فیلترهای ساده تصفیه آب با رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه (PBL) |
| کد مقاله : 1108-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
سیده ریحانه حسینی1، مسعود رضایی *2، مصطفی مختاریان دهاقانی2، محسن رضایی3، مجید کارگر4 1دانشگاه اصفهان-دانشکده ی شیمی 2اصفهان هزار جریب خوابگاه دانشگاه اصفهان 3اصفهان -نجف اباد-دانشگاه پیام نور واحد نجف آباد 4اموزش وپرورش استان چهارمحال و بختیاری |
| چکیده مقاله |
| بحران کمبود آب سالم از مهمترین چالشهای قرن حاضر است، بنابراین آموزش مفاهیم شیمی محیطزیست همچون مسئله کمبود منابع آبی و اهمیت تصفیه آن به دانش آموزان لازم و ضروری است. در این پژوهش آموزشی، رویکرد یادگیری مبتنی بر پروژه (PBL) برای آموزش دانشآموزان مقطع متوسطه دوم به کار گرفته شد. دانشآموزان در قالب شش گروه، با استفاده از مواد ساده و در دسترس، فیلترهایی طراحی و اجرا کردند: فیلتر چندلایه با زغال فعال، مقایسه زغال فعال و زغال معمولی، تکرار فیلتراسیون، استفاده از پنبه و پارچه، کاربرد مواد طبیعی مانند پوست برنج و فیلتر اسفنجی. فرآیند کار شامل ساخت فیلتر، عبور دادن آب آلوده، مشاهده تغییرات در رنگ، شفافیت، بو و میزان ذرات معلق و سپس ثبت و تحلیل دادهها بود. نتایج نشان داد فیلتر چندلایه با زغال فعال بیشترین کاهش کدری و رنگ را داشت، پنبه ذرات ریز را جداسازی کرد و فیلترهای طبیعی در چارچوب اصول شیمی سبز بوده و فیلتر اسفنجی بیشتر جنبه آموزشی داشت. اجرای این پروژه افزون بر نمایش کاربردهای ساده تصفیه آب، موجب تقویت مهارتهای علمی، کار گروهی، تفکر انتقادی و آگاهی محیطزیستی دانشآموزان شد. بنابراین، استفاده از PBL در آموزش شیمی محیطزیست ابزاری کارآمد برای پیوند میان مفاهیم علمی و مسائل واقعی زندگی است. |
| کلیدواژه ها |
| شیمی محیطزیست، تصفیه آب، فیلترهای آب، روش PBL، مهارتهای پژوهشی، تفکر انتقادی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |