| تحول آموزش شیمی در مسیر توسعه پایدار: بررسی رویکردها و تجربیات بینالمللی |
| کد مقاله : 1110-CHEMCONF7 (R2) |
| نویسندگان |
|
راضیه نقی زاده زواره *1، بهاره شجاعی مهر2 1دبیر 2دبیر آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| با افزایش مشکلات زیستمحیطی و ضرورت دستیابی به توسعه پایدار، شیمی سبز به یکی از رویکردهای محوری در نظامهای آموزشی جهان تبدیل شده است. این پژوهش با هدف بررسی رویکردها و اقدامات کشورهای مختلف در گذار از روش های سنتی آموزش شیمی پایدار انجام شده است. یافتهها نشان میدهد بسیاری از کشورها با ادغام مفاهیم شیمی سبز در برنامههای درسی و آزمایشگاهی و استفاده از روشهای نوین آموزشی نظیر یادگیری مبتنی بر حل مسئله، آموزش پروژهمحور و یادگیری تجربی، توانستهاند کیفیت آموزش و یادگیری را ارتقا دهند. همچنین اصلاح زیرساختهای آزمایشگاهی، بهکارگیری مواد کمخطر و طراحی فعالیتهای سازگار با محیطزیست از محورهای مشترک در تجارب موفق جهانی است. این رویکردها ضمن تقویت درک علمی، مهارتهای عملی، تفکر سیستمی و مسئولیتپذیری زیستمحیطی دانشجویان را افزایش میدهد. در نتیجه، آموزش شیمی پایدار میتواند نسل آینده را برای مواجهه مؤثر با چالشهای زیستمحیطی و ایفای نقش فعال در حفاظت از زمین آماده سازد. |
| کلیدواژه ها |
| کلیدواژهها: شیمی سبز، شیمی پایدار، روش های نوین آموزش شیمی سبز،مشکلات زیست محیطی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |