تحلیل محتوای پودمان اول کتاب شیمی فنی و حرفه‌ای بر اساس روش ویلیام رومی
کد مقاله : 1111-CHEMCONF7
نویسندگان
زهرا زارع جوشقانی *1، مریم شیخی2، قاسم پهلوان پور3
1معلم
2معلم شیمی
3اداره آموزش و پرورش
چکیده مقاله
کتاب درسی به‌عنوان منبعی رسمی و مشترک، نقش محوری در فرایند آموزش کشور ایفا می‌کند و مسیر فعالیت‌های آموزشی معلمان و دانش‌آموزان را در راستای اهداف برنامه‌ریزان آموزشی هدایت می‌نماید. ازاین‌رو، دقت در تدوین و نگارش محتوای این کتاب‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا محتوای آموزشی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که یادگیرندگان را به سمت تحقق اهداف یادگیری سوق دهد. یکی از روش‌های ارزیابی کیفی محتوا، تحلیل محتوا است که به شناسایی نقاط قوت و ضعف کتاب‌ها کمک می‌کند. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان فعال یا غیرفعال بودن محتوای پودمان اول کتاب شیمی فنی‌وحرفه‌ای بر اساس الگوی ویلیام رومی است. بدین منظور، متن، تصاویر و پرسش‌های کتاب به‌طور جداگانه در سه طبقه فعال، خنثی و غیرفعال مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد ضریب درگیری متن (117/0) و تصاویر (09/0) هر دو کمتر از 4/0 بوده و بیانگر غیرفعال بودن آن‌هاست؛ به عبارت دیگر، این بخش‌ها موجب مشارکت فعال دانش‌آموزان در فرایند یادگیری نمی‌شوند. در مقابل، ضریب درگیری سؤالات (3/6) بیشتر از 5/1 به‌دست آمد که نشان می‌دهد سطح پرسش‌ها از محتوای متن و توانایی یادگیرندگان بالاتر بوده و موجب کاهش درگیری مؤثر آنان می‌شود.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، شیمی فنی حرفه‌ای، پودمان اول، روش ویلیام رومی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر