| فیزیک کوانتومی و چالش باور های شبه علمی در آموزش علوم |
| کد مقاله : 1114-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
علی اکبر ابن علی حیدری *، مسعود کیمیاگری هیات علمی |
| چکیده مقاله |
| فیزیک کوانتومی بهطور فزایندهای در روایتهای شبهعلمی مورد سوءاستفاده قرار میگیرد؛ روایتهایی که از پیچیدگی و رمزآلود بودن این علم بهره میبرند تا اعتبار علمی برای ادعاهای بیپایه ایجاد کنند. اصطلاحاتی مانند شفای کوانتومی، ارتعاشات انرژی و درهم تنیدگی اغلب از معنای علمی خود تهی شده و در طب جایگزین، گفتمانهای معنوی و رسانههای عمومی بازتعریف میشوند. این مقاله با بهرهگیری از یافتههای مطالعات اخیر، بررسی میکند که چگونه باورهای شبهعلمی دربارهی فیزیک کوانتومی در میان دانشجویان و معلمان شکل میگیرد، چه تأثیری بر آموزش دارد، و چه راهبردهایی برای مقابله با آن در آموزش علوم مؤثر است. با تکیه بر مقایسههای بینالمللی، تجربیات کلاسی و دیدگاههای متخصصان از جمله آثار بنیادین ماریو بونگه، چارچوبی برای آموزش مفاهیم دقیق، آگاهی معرفتشناختی و اصول ماهیت علم (NOS) ارائه میشود. هدف این مقاله توانمندسازی معلمان برای کمک به دانشآموزان در ارزیابی انتقادی ادعاها و باورهای شبهعلمی و درک صحیح نظریهی کوانتومی است. |
| کلیدواژه ها |
| فیزیک کوانتومی، باور های شبه علمی،ماهیت علم، آموزش علوم |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |