تولید کلیپ آموزشی برای آموزش تصویری کشف پرتو ایکس با استفاده از هوش مصنوعی
کد مقاله : 1115-CHEMCONF7
نویسندگان
علیرضا کرمی گزافی *1، زهرا خلیل نژاد حدادی2
1دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی دانشکده علوم پایه گروه شیمی
2دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف ارائه رویکردی نوین در طراحی و تولید محتوای آموزشی شیمی با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی انجام شد. تمرکز مطالعه بر بازآفرینی آموزش تصویری مبحث «سیر تاریخی کشف پرتو ایکس» بود تا نشان داده شود چگونه می‌توان از ظرفیت‌های فناوری‌های نوین برای ارتقای کیفیت آموزش بهره گرفت. روش پژوهش از نوع کاربردی با رویکرد توسعه‌ای-تولیدی بوده و شامل بررسی و تحلیل آموزشی محتوا، طراحی سناریوی روایت‌محور، تولید تصاویر، ویدئوها و محتوای صوتی با کمک ابزارهای مختلف هوش مصنوعی و در نهایت بازبینی و اصلاح توسط متخصصان بود. در تولید محتوا سعی شد دقت علمی، جذابیت دیداری و انسجام رعایت شود تا در مقایسه با منابع آموزشی سنتی، مشارکت و انگیزه یادگیرندگان را افزایش دهد. بررسی ابزارهای هوش مصنوعی به‌کاررفته نشان داد که هر یک مزایا و محدودیت‌های خاص خود را دارند. ابزارهای چت‌جی‌پی‌تی و کوپایلت در طراحی سناریو و تولید تصاویر، سرعت و انعطاف بالایی داشتند، اما در بازنمایی دقیق جزئیات علمی و یکسان‌سازی چهره‌ها دارای ضعف بودند. ابزارهای کلینگ و هایلو در متحرک‌سازی تصاویر، حرکات طبیعی‌تر و واقع‌گرایانه‌تری ارائه دادند، در حالی که ویدفول با وجود سرعت بالا، کیفیت خروجی پایین‌تری داشت. همچنین ابزار ویرا در تولید صدا با پشتیبانی از زبان فارسی و تنوع گویندگان عملکرد مطلوبی داشت، اما در تلفظ اصطلاحات تخصصی ضعف داشت. در مجموع، یافته‌ها نشان می‌دهد که ترکیب قابلیت‌های هوش مصنوعی با نظارت و بازبینی انسانی، مؤثرترین راه برای تولید محتوای آموزشی معتبر و اثربخش است و می‌تواند الگویی برای توسعه آموزش تصویری در سایر مباحث شیمی نیز محسوب شود.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، آموزش تصویری، هوش مصنوعی، فناوری‌های نوین آموزشی، کشف پرتو ایکس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر