طراحی و اجرای یک راهبرد آموزشی تلفیقی مبتنی بر بازی‌وارسازی و آزمایشگاه کوچک مقیاس برای افزایش انگیزه و تسهیل یادگیری مفاهیم شیمی در دانش‌آموزان نسل زد و آلفا
کد مقاله : 1116-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
فاطمه دوزنده *
دبیر شیمی
چکیده مقاله
نسل زد و آلفا، به عنوان دانش‌آموزان عصر دیجیتال، با ویژگی‌هایی مانند میل به تعامل، دریافت بازخورد فوری و یادگیری مبتنی بر تجربه شناخته می‌شوند. این ویژگی‌ها با روش‌های سنتی تدریس شیمی که اغلب انتزاعی و مبتنی بر سخنرانی است، در تضاد می‌باشد. این پژوهش کاربردی با هدف طراحی و ارزیابی یک راهبرد آموزشی تلفیقی جدید برای آموزش مفاهیم سخت شیمی (مانند استوکیومتری و سینتیک شیمیایی) به اجرا درآمد. جامعه آماری این تحقیق، 46 دانش‌آموز پایه یازدهم رشته علوم تجربی دبیرستان های دخترانه شهر جناح بودند. راهبرد طراحی‌شده، تلفیقی از "بازی‌وارسازی" از طریق یک بازی رایانه‌ای آموزشی با نام "مسابقه واکنش پذیری عناصر" و "آزمایشگاه کوچک مقیاس" با استفاده از کیت‌های شخصی و مواد در دسترس بود. داده ها روش‌های کمّی (پیش‌آزمون و پس‌آزمون با آزمون معلم‌ساخت) و کیفی (پرسشنامه نگرش‌سنجی و مصاحبه گروه‌های کانونی) جمع‌آوری شدند. نتایج کمّی نشان داد میانگین نمرات دانش‌آموزان از11.8 در پیش‌آزمون به 15.8 در پس‌آزمون رسید که این افزایش با سطح معنی‌داری P <0/001 معنادار بود. نتایج کیفی نیز حاکی از افزایش چشمگیر علاقه‌مندی (85٪ از دانش‌آموزان)، کاهش اضطراب یادگیری (75٪) و درک عمیق‌تر مفاهیم انتزاعی بود. این مطالعه نشان می‌دهد که بکارگیری راهبردهای یادگیری فعال و همسو با ویژگی‌های روان‌شناختی نسل زد و آلفا، نه تنها می‌تواند بر چالش بی‌علاقگی به شیمی غلبه کند، بلکه می‌تواند منجر به تحولی ملموس در عمق یادگیری شود.
کلیدواژه ها
آموزش تلفیقی شیمی، نسل زد، نسل آلفا، بازی‌وارسازی، آزمایشگاه کوچک مقیاس، یادگیری فعال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر