تحلیل محتوای پرسش‌های کتاب شیمی پایه دهم بر اساس میزان توجه به سطوح مختلف حیطه شناختی طبقه‌بندی بلوم
کد مقاله : 1120-CHEMCONF7
نویسندگان
اعظم کائیدی *1، مهری کائیدی2
1عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان اراک
2دبیر شیمی اداره آموزش و پرورش شهرستان خمین
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر تحلیل محتوای پرسش‌های کتاب شیمی پایه دهم بر اساس میزان توجه به سطوح حیطه شناختی طبقه‌بندی بلوم بود. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی بود. جامعه آماری پژوهش، کتاب شیمی پایه دهم در سال تحصیلی 1405-1404 بود که کل جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفت و نمونه‌گیری انجام نشد. بر این اساس تعداد 303 پرسش کتاب شیمی دهم شامل پرسش‌های درون متن، با هم بیندیشیم، خود را بیازمایید، کاوش کنید، پیوند با ریاضی و تمرینات دوره‌ای بر اساس سطوح مختلف حیطه شناختی و با استفاده از ابزار فهرست وارسی تحلیل محتوا، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. برای بررسی روایی صوری ابزار، از نظر دو متخصص استفاده شد. برای بررسی اعتبار داده‌ها بعد از گذشت یک فاصله زمانی کوتاه، پرسش‌های کتاب از نظر سطوح مختلف حیطه شناختی مجدداً مورد بررسی قرارگرفت. نتایج پژوهش نشان داد در پرسش‌های کتاب شیمی پایه دهم، به ترتیب سطوح درک و فهم، تجزیه و تحلیل و کاربرد بیشترین توجه را به خود اختصاص داده‌اند. به سطح دانش توجه چندانی نشده و سطوح ترکیب و ارزشیابی تقریباً به طور کامل مورد غفلت واقع شده‌اند. با وجود غفلت از سطوح ترکیب و ارزشیابی اما توجه کتاب به برخی از سطوح بالای حیطه شناختی از جمله تجزیه و تحلیل و کاربرد و پرهیز از پرداختن افراطی به سطح دانش، بیانگر حرکت کتاب از حافظه‌ محوری به سمت فهم عمیق و یادگیری فعال است.
کلیدواژه ها
سطوح حیطه شناختی، طبقه‌بندی بلوم، تحلیل محتوا، کتاب شیمی دهم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر