| بازیسازی آزمایشگاه شیمی: پلی میان انگیزه، فناوری و خلاقیت علمی |
| کد مقاله : 1122-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
ساغر رضایی جوزدانی * معلم آموزش و پرورش ناحیه 2 |
| چکیده مقاله |
| درس آزمایشگاه نقشی محوری در ایجاد انگیزه و درک عمیق مفاهیم علمی دارد؛ اما در عمل، غالباً دانشآموزان حضوری منفعل داشته و تسلط معلمان باعث کمرنگشدن مشارکت و انگیزه آنان میشود. این پژوهش با هدف تبدیل محیط آزمایشگاه به فضایی فعال و مشارکتمحور انجام شد تا دانشآموزان احساس ارزشمندی کرده و بتوانند مستقلتر تصمیمگیری و آزمایش کنند. دادهها از طریق مشاهده و تحلیل کارنامهها جمعآوری شد و راهکارهایی مانند طراحی آزمایشهای مشارکتی، استفاده از شبکههای اجتماعی، بازیسازی و تعامل گروهی پیشنهاد گردید. اجرای این طرح شامل طراحی فعالیتها، نظارت مستمر و دریافت بازخورد دانشآموزان بود. نتایج نشان داد که رویکرد جدید منجر به افزایش انگیزه، مشارکت فعال و اعتماد بهنفس دانشآموزان شد. آنان نهتنها علاقه بیشتری نشان دادند، بلکه با ارائه ایدههای دقیق و مبتنی بر شناخت علمی، نقش پررنگتری در فرآیند یادگیری ایفا کردند. در نهایت، ایجاد فضای جذاب و مشارکتی در آزمایشگاه، بهعنوان الگویی کاربردی، کیفیت آموزش و پیشرفت گروهی را ارتقا میبخشد. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش خلاقانه، بازی سازی، آزمایشگاه، فناوری، یادگیری مشارکتی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |