شیمی در حرکت: پارادایمی نوآورانه برای تلفیق آموزش شیمی و تربیت بدنی
کد مقاله : 1126-CHEMCONF7
نویسندگان
زینب صمدی *
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
این مطالعه با هدف طراحی یک چارچوب عملیاتی برای تلفیق مؤثر مفاهیم شیمی با فعالیت‌های حرکتی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه و به روش تحلیل محتوای کیفی همراه با رویکرد طراحی آموزشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیة اسناد، مدارک و منابع مرتبط با موضوع مورد پژوهش از قبیل کتب و مقالات مرتبط با موضوع است که با روش بررسی نظام مند و سیستماتیک پیشینه پژوهشی، مؤلفه‌های پارادایم پیشنهادی استخراج و سازماندهی گردید. یافته‌ها نشان داد، پارادایم «شیمی در حرکت» می‌تواند در قالب چهار رکن اصلی طراحی شود: مفاهیم شیمی قابل تلفیق (سوخت و ساز انرژی سلولی، تولید اسید لاکتیک، شیمی مواد ورزشی، شیمی تغذیه و ریکاوری)، فعالیت‌های حرکتی متناظر (مقایسه ورزش بی‌هوازی و هوازی، اندازه‌گیری ضربان قلب، بررسی تجهیزات ورزشی، طراحی برنامه غذایی ورزشی)، الگوهای اجرایی (یادگیری پروژه‌محور، ایستگاه‌های چرخشی، بازی‌های آموزشی)، ارزشیابی تلفیقی (پوشه کار، ارزیابی عملکرد، گزارش عملی). با توجه به نتایج، این پارادایم می‌تواند به عنوان راهنمای عملی برای معلمان در ایجاد محیط یادگیری پویا مورد استفاده قرار گیرد. پیشنهاد می‌شود اثربخشی این الگو در مطالعات آینده مورد سنجش قرار گیرد.
کلیدواژه ها
پارادایم آموزشی، آموزش تلفیقی، یادگیری فعال، شیمی، تربیت بدنی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی