تحلیل محتوای کتاب‌های شیمی دوره دوم متوسطه براساس انطباق با ملاک‌های انتخاب محتوا
کد مقاله : 1129-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
زکیه اکرمی *، لیلا شهابی
دبیر شیمی، آموزش ‌و ‌پرورش یاسوج، کهگیلویه و بویراحمد، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در میزان پرداختن به ملاک‌های انتخاب محتوا انجام شده است. 31 مورد به عنوان ملاک‌های پژوهش انتخاب شد. جامعه آماری پژوهش تمامی کتاب‌های شیمی دوره دوم متوسطه سال تحصیلی 1404-1403 است که به‌منظور بررسی دقیق‌تر، از نمونه‌گیری صرف‌نظر شده و تمامی جامعه آماری مورد مطالعه قرار گرفت. فراوانی هر یک از ملاک‌ها در عناوین، متون، تصاویر و پرسش‌های کتاب مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در محتوای کتاب درسی شیمی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به ملاک توجه به مفاهیم بنیادی شیمی برای رشد ساختار شناختی علم بیشترین توجه و به ملاک‌های فرصت‌های شغلی دانش‌آموزان به ویژه دختران در آینده، نقش کتاب‌خوانی و کتابخانه در فرایند یادگیری، فعالیت‌های عملی و ذهنی توجهی نشده است. با توجه‌ به نقش مهم توجه به ملاک‌های نتخاب محتوا در برنامه‌ریزی درسی نتایج این پژوهش می‌تواند برای مؤلفان کتاب‌های درسی شیمی، برنامه‌ریزان آموزشی و سیاست‌گذاران حوزه‌ی آموزش شیمی، راهنمایی ارزشمند در جهت اصلاح و بهبود مستمر محتوای کتاب‌های شیمی دوره دوم متوسطه باشد.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، دوره دوم متوسطه، کتاب شیمی، ملاک‌های انتخاب محتوا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر