| مطالعهای بر پیوستگی محتوایی فصل اول کتاب شیمی یازدهم با کتابهای علوم دوره متوسطه اول |
| کد مقاله : 1131-CHEMCONF7 |
| نویسندگان |
|
فاطمه نادی اروری *1، فاطمه نوروزی1، فرانک جعفریان2 1دبیر آموزش و پرورش 2دبیر آموزش و پرورش و استادیار دانشگاه |
| چکیده مقاله |
| هدف از این پژوهش بررسی میزان پیوستگی مفهومی میان محتوای فصل اول کتاب شیمی پایه یازدهم و مفاهیم مطرح شده در کتابهای علوم تجربی دوره متوسطه اول پایه های هفتم هشتم و نهم است. در این راستا از روش تحلیل محتوای کیفی با رویکرد توصیفی تحلیلی بهره گرفته شد. جامعه پژوهش شامل کتاب شیمی یازدهم و کتابهای علوم تجربی پایه های هفتم تا نهم چاپ ۱۴۰۴ بود که به صورت استادی مورد تحلیل قرار گرفتند. داده ها پس از استخراج در قالب توصیفهای تحلیلی و جداول تنظیم و بررسی شدند. نتایج پژوهش نشان داد که بخش قابل توجهی از مفاهیم شیمی یازدهم بر پایه مطالب دوره متوسطه اول بنا شده است و از پیوستگی عمودی نسبی میان محتوای این دو مقطع برخوردار است. با این حال برخی از مفاهیم بدون پیش زمینه کافی در دوره اول متوسطه مطرح شده اند که میتواند فرایند یادگیری عمیق دانش آموزان را با چالشهایی روبه رو سازد. یافته های این پژوهش میتواند برای دانشجو معلمان دبیران و برنامه ریزان درسی در ایجاد پیوستگی بهتر مفاهیم آموزشی میان دورههای مختلف سودمند واقع شود. |
| کلیدواژه ها |
| تحلیل محتوا، شیمی یازدهم، علوم تجربی متوسطه اول، پیوستگی مفهومی، کتاب درسی، آموزش علوم |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |