الگوی آموزشی آزمایشگاه مجازی در شیمی دبیرستان بر پایه سازنده‌گرایی و مثلث جانستون
کد مقاله : 1133-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
سبحان شیخ *1، محمد جواد کیخا1، سمانه وحید2
1دانشجو کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مطهری زاهدان
2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارائه الگوی آموزشیِ آزمایشگاه مجازی در شیمی دبیرستان، بر پایه رویکرد سازنده‌گرایی و مدل بازنمایی سه‌سطحی جانستون انجام شد. این الگو به‌گونه‌ای تنظیم گردید که ضمن پاسخ به مشکل کمبود تجهیزات آزمایشگاهی در مدارس، زمینه یادگیری فعال و معنادار را برای دانش‌آموزان فراهم کند. مطالعه با روش توصیفی-تحلیلی و بر مبنای مرور اسنادی، طراحی آموزشی و امکان‌سنجی اجرایی در مدارس ایران انجام گرفت. ساختار الگو بر سه مولفه اصلی استوار است: چرخه پیش‌بینی-مشاهده-تبیین، هدایت روشن معلم و به‌کارگیری فناوری برای بازنمایی مفهوم در سطوح حسی، مولکولی و نمادین. افزون بر تدوین دو فعالیت نمونه متناسب با محتوای شیمی دبیرستان، ابزارهایی برای سنجشِ مفهومی، نگرشی و مشاهده‌ای نیز پیشنهاد شد. نتایج تحلیل نشان داد الگو از نظر آموزشی اثربخش و از نظر اجرایی کم‌هزینه و قابل پیاده‌سازی در مدارس دارای محدودیت منابع است. این طراحی می‌تواند مکملی کارآمد برای آزمایشگاه‌های واقعی باشد و با تأکید بر ایمنی و عدالت آموزشی، کیفیت یادگیری و انگیزش دانش‌آموزان را بهبود بخشد.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، آزمایشگاه مجازی، سازنده‌گرایی، مثلث جانستون، یادگیری فعال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر