نقش آموزش شیمی در ارتقای سواد زیست محیطی، مروری بر مطالعات موردی در کشورهای هلند و فنلاند در قیاس با ایران با محوریت ارزیابی چرخه عمر و توسعه پایدار
کد مقاله : 1140-CHEMCONF7
نویسندگان
علی شهروی *، وحید فارسیان
وزارت آموزش و پرورش
چکیده مقاله
در دهه‌های اخیر، آموزش شیمی با هدف پرورش شهروندان آگاه و مسئول نسبت به محیط‌زیست، به سوی تلفیق اصول شیمی سبز و تفکر سیستمی حرکت کرده است. یکی از رویکردهای کلیدی در این مسیر، به‌کارگیری ارزیابی چرخه عمر به‌عنوان ابزار یادگیری برای درک ارتباط میان علم، جامعه و پایداری است. این پژوهش مروری با هدف بررسی روش‌ها و نتایج اجرای آموزش مبتنی بر ارزیابی چرخه عمر در سطح دبیرستان انجام شده است. بدین منظور، مطالعات انجام‌شده در کشورهای فنلاند و هلند که به آموزش عملی ارزیابی چرخه عمر در کلاس‌های شیمی پرداخته‌اند، تحلیل و مقایسه گردیدند. یافته‌ها نشان می‌دهد که به‌کارگیری فعالیت‌های مبتنی بر چرخه عمر موجب ارتقای تفکر تحلیلی شیمی سبز، درک عمیق‌تر مفاهیم زیست‌محیطی و افزایش احساس مسئولیت دانش‌آموزان در قبال اثرات شیمی بر جامعه شده است. در ایران، هرچند مفاهیم ارزیابی چرخه عمر برای نخستین‌بار در کتاب شیمی پایه یازدهم معرفی شده‌ است، اما هنوز پژوهش‌های میدانی و برنامه‌ریزی آموزشی کافی در این زمینه وجود ندارد. این مقاله با تبیین تجارب موفق جهانی، پیشنهادهایی برای ادغام مؤثر ارزیابی چرخه عمر در آموزش شیمی مدارس ایران ارائه می‌دهد تا گامی در جهت تربیت نسل آینده‌نگر و آگاه نسبت به پیامدهای زیست‌محیطی علم شیمی باشد.
کلیدواژه ها
ارزیابی چرخه عمر ، آموزش شیمی، توسعه پایدار
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر