| رویکرد درسپژوهی در آموزش شیمی آلی: مطالعه موردی فصل3 شیمی یازدهم «پوشاک، نیازی پایانناپذیر» |
| کد مقاله : 1145-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
زهرا انتظاریان جویباری * سرگروه و دبیر شیمی آموزش و پرورش شهرستان جویبار |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر به تبیین و تحلیل کیفی کاربست رویکرد درسپژوهی به مثابه الگویی برای توسعه حرفهای دانشجومعلم و بهبود فرآیند یاددهی یادگیری در آموزش مفاهیم بنیادین شیمی آلی میپردازد. این مطالعه که در قالب یک پژوهش کیفی از نوع مطالعه موردی انجام پذیرفته است، چرخه کامل درسپژوهی در واحد کارورزی دانشگاه فرهنگیان شامل طراحی، اجرا، ارزیابی و تأمل را بر روی مبحث «پوشاک، نیازی پایانناپذیر» از کتاب شیمی 2 به کار بسته است. جامعه پژوهش، 30 نفر از دانشآموزان پایه یازدهم تجربی در دبیرستان شاهد فاطمه زهرا رشت بودند که چالشهای جدی و ضعف در درک مفاهیم نیاز به مداخله آموزشی ویژهای را ایجاب میکرد. واحد یادگیری بر اساس مبانی نظری یادگیری مشارکتی و دانشآموزمحوری طراحی و اجرا گردید. گردآوری دادهها مشاهده مشارکتی در حین اجرای تدریس و روایت از تجارب زیسته صورت گرفت. یافتههای حاصل از تحلیل مضمونی دادهها، نشانگر آن است که اجرای نظاممند درسپژوهی، نه تنها به ارتقای معنادار مشارکت فعال دانشآموزان و تعمیق درک مفهومی آنان از ساختارهای آلی و پلیمرها منجر شده، بلکه توانمندی حل مسئله و پیوند دانش نظری با کاربردهای روزمره را در ایشان تقویت نموده است. علاوه بر این، فرآیند تأمل گروهی و بازنگری مستمر در شیوههای تدریس، نقش بسزایی در توسعه دانش رویکرد تدریس محتوا و شکلگیری هویت حرفهای دانشجومعلم ایفا کرده است. نتایج این پژوهش، درسپژوهی را به عنوان یک راهبرد تحولآفرین و مؤثر برای ارتقای کیفیت آموزش شیمی و توانمندسازی معلمان در نظام آموزشی ایران معرفی میکند. |
| کلیدواژه ها |
| درسپژوهی، نقشه ذهتی، شیمی یازدهم، رویکرد تدریس محتوا، توسعه حرفهای |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |