بررسی تأثیر مدل‌های گوی-میله بر یادگیری مفاهیم مولکولی در دانش‌آموزان پایه دهم متوسطه
کد مقاله : 1147-CHEMCONF7
نویسندگان
علی زیبای نظام آباد *1، مسعود سعادتی2، مرتضی سلمانی1
1کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه امینی، تبریز ، ایران
2استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران ، ایران
چکیده مقاله
یادگیری مفاهیم مولکولی یکی از بخش‌های اساسی آموزش شیمی در مقطع دبیرستان است که نقش مهمی در درک عمیق‌تر ساختارهای شیمیایی و واکنش‌های مرتبط ایفا می‌کند. این پژوهش به بررسی تأثیر استفاده از مدل‌های گوی-میله بر یادگیری مفاهیم مولکولی دانش‌آموزان پایه دهم متوسطه پرداخته است. روش تحقیق نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل بود که بر روی ۹۰ دانش‌آموز در شهر تبریز اجرا شد. جهت تحلیل داده ها از نرم افزارهای اکسل 2016 و SPSS نسخه 27 استفاده گردید. یافته‌ها نشان داد استفاده از مدل‌های گوی-میله موجب بهبود معنادار درک ساختارهای مولکولی و مفاهیم انتزاعی شیمی (p<0.001)، افزایش انگیزه و علاقه‌مندی دانش‌آموزان به یادگیری شیمی، کاهش دشواری‌های تجسم سه‌بعدی مولکول‌ها، ارتقای مشارکت فعال در کلاس‌های درس و بهبود عملکرد در حل مسائل مربوط به ترکیبات شیمیایی گردید. همچنین، این مدل‌ها با کاهش کج‌فهمی‌های رایج در هندسه مولکولی، نقش مؤثری در تثبیت یادگیری داشتند. در نتیجه، به‌کارگیری مدل‌های بصری-فیزیکی به‌ویژه در آموزش مفاهیم پیچیده شیمی توصیه می‌شود.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی متوسطه، مدل‌ گوی-میله، یادگیری مفاهیم مولکولی، تجسم فضایی، روش‌های آموزشی نوین
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر