| از STEM تا STEAM: بررسی نقش هنر در آموزش شیمی |
| کد مقاله : 1151-CHEMCONF7 |
| نویسندگان |
|
عباس خاکپور خانقاه1، حامد بهرو مرادلو1، جعفر عظمت *2 1دبیر شیمی آموزشوپرورش استان اردبیل، ایران 2گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش مروری با هدف بررسی استراتژیهای تدریس شیمی و نقش ادغام هنر (رویکرد STEAM) انجام شد تا با مقابله با ماهیت انتزاعی مفاهیم شیمی، یادگیری را برای فراگیران مؤثر سازد. اساس کار بر تحلیل مقالات معتبر علمی متمرکز بود. نتایج قویاً از ضرورت و اثربخشی این رویکرد حمایت میکنند، بهطوریکه فعالیتهای شیمی مبتنی بر هنر منجر به بهبود مستقیم درک مفهومی (مانند غلظت محلولها) شده و دانشآموزان در درک مفاهیم کلیدی عملکرد بهتری نشان دادند، زیرا هنر به مرئیسازی تفکر و تقویت شایستگی نمایشی کمک میکند. همچنین، ادغام هنر از طریق فعالیتهایی نظیر عکاسی علمی، سطح انگیزه و مشارکت را به طور چشمگیری افزایش داده و ترس از علوم را کاهش میدهد که منجر به بهبود عملکرد تحصیلی، بهویژه در دانشجویان غیرمتخصص علوم، میشود. در نهایت، این مطالعه نتیجه میگیرد که ادغام هنر در آموزش شیمی فراتر از یک رویکرد تکمیلی بوده و برای هماهنگی آموزش شیمی با نیازهای شناختی و ساختاری قرن بیستویکم، یک ضرورت ساختاری و شناختی است. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش شیمی، ادغام هنر، رویکرد STEAM، یادگیری مفهومی. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |