مروری بر برخی کاربردهای هوش مصنوعی در بهبود یادگیری در آموزش شیمی
کد مقاله : 1153-CHEMCONF7
نویسندگان
رضا چندول *1، مسعود سعادتی2
1کارشناس امور شوراها، اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، تبریز، ایران
2استادیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به عنوان یکی از موضوعات محبوب با کاربردهای مختلف در زمینه‌های آموزشی ظهور کرده‌ است. پژوهش حاضر، هوش مصنوعی و کاربرد آن در زمینه‌های مختلف آموزش شیمی را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. در این پژوهش که با روش مطالعه کتابخانه‌ای انجام شده است مقالات مرتبط با این موضوع گردآوری، دسته بندی و بررسی شده است. نتیجه مطالعه نشان می دهد که ظهور هوش مصنوعی، طیف گسترده‌ای از تأثیرات را بر آموزش و بر نتایج یادگیری دروس مختلف از جمله شیمی داشته است و ظرفیتی بزرگ برای رساندن آموزش و پرورش و دانش آموزان و خانواده‌هایشان به اهداف آموزشی و پرورشی مشترک می باشد.
در حالی که فرصت‌های زیادی برای هوش مصنوعی در آموزش وجود دارد، محدودیت و چالشهای مهمی نیز در منابع شناسایی شده است. یکی از محدودیت‌های اصلی، وابستگی به داده‌های از پیش موجود است که به دست آوردن آن در زمینه آموزش شیمی می‌تواند دشوار باشد و همچنین مشکلاتی در مورد سوگیری‌ها در مدل‌های هوش مصنوعی و نگرانی‌هایی در مورد حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها وجود دارد. لذا بسیار مهم است که فرهنگ و دانش نحوه رو به رو شدن و استفاده بهینه و صحیح از این فناوری باید در استفاده کنندگان و مخاطبان آن وجود داشته باشد.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، هوش مصنوعی، یادگیری، برنامه درسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر