| طراحی محتوای آموزشی درباره مفهوم ساختار اتم بر پایهی ساختگرایی |
| کد مقاله : 1154-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
جواد بهشتیان *1، مریم اصلانی2، مریم قنبری3 1هیات علمی 2دبیر آموزش و پرورش 3ندارد |
| چکیده مقاله |
| یکی از رویکردهای نوین در آموزش، بهرهگیری از نظریههای جدید یادگیری است. نظریه ساختگرایی بر این باور است که جوهرهی دانش قابل انتقال از فردی به فرد دیگر نیست، بلکه هر فراگیر با تکیه بر تجربیات پیشین خود و از طریق تجربه، کاوش و اکتشاف، دانش جدید را میسازد. در این رویکرد، ارزشیابی بخشی جداییناپذیر از فرایند آموزش بوده و به صورت مستمر در جریان یادگیری انجام میشود؛ بدینترتیب، بازخورد فوری معلم موجب بازسازی ساختارهای ذهنی و درک عمیقتر مفاهیم توسط دانشآموزان میگردد. در این پژوهش، مفهوم ساختار اتم با رویکرد ساختگرایی و استفاده از روشهای فعال یادگیری نظیر کاوشگری، پرسش و پاسخ، بحث گروهی، و فعالیتهای عملی همچون مدلسازی، دستسازه و تصویرسازی آموزش داده شد تا دانشآموزان بتوانند همانند دانشمندان مسیر کشف و خلق دانش را طی کنند. این مطالعه از نوع کاربردی و توصیفی است و دادهها با روش توصیفی–تحلیلی و فن تحلیل محتوا بررسی شدهاند. نتایج نشان میدهد که بهکارگیری رویکردهای نوین در طراحی محتوای آموزشیِ ساختار اتم، سبب پرورش مهارتهای یادگیری، تغییر نگرش و بهبود کیفیت یادگیری دانشآموزان میشود. |
| کلیدواژه ها |
| ساختار اتم، رویکردهای نوین آموزش، طراحی محتوای آموزشی، یادگیری. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |