تحلیل نقش تفکر انتقادی و خلاقیت در آموزش مفاهیم شیمی و راهکارهای پرورش آن‌ها
کد مقاله : 1157-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
سیده راضیه سادات مدنی *1، فاطمه کریمی2
1دبیر رسمی آموزش و ‌پرورش، دانشجوی دکتری شیمی الی، دانشگاه مازندران
2دبیر رسمی آموزش و ‌پرورش، دانشجوی دکتری شیمی الی ،دانشگاه مازندران
چکیده مقاله
در عصر دانش‌محور امروز، آموزش علوم، به‌ویژه شیمی، باید از سطح انتقال محفوظات فراتر رفته و به بستری برای پرورش تفکر انتقادی و خلاقیت در یادگیرندگان تبدیل شود. هدف پژوهش حاضر، تحلیل نقش این دو مؤلفه در یادگیری مفاهیم شیمی و بررسی راهکارهای نظری و عملی برای پرورش آن‌ها در محیط‌های آموزشی است. این پژوهش از نوع کیفی و بر پایه‌ی تحلیل مفهومی و مرور نظام‌مند منابع علمی انجام شده است. در این راستا، دیدگاه‌های نظریه‌پردازان تعلیم و تربیت، یافته‌های پژوهش‌های اخیر در زمینه‌ی آموزش شیمی، و الگوهای نوین یادگیری فعال مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که تفکر انتقادی و خلاقیت، زیربنای درک عمیق مفاهیم انتزاعی و افزایش توانایی حل مسئله در شیمی هستند. همچنین، راهبردهایی مانند یادگیری مبتنی بر مسئله، آزمایش‌های اکتشافی، گفت‌وگوی سقراطی و تکالیف بازتابی مؤثر شناخته شدند. نتایج پیشنهادی می‌تواند معلمان و طراحان برنامه درسی را در ایجاد محیط‌های یادگیری فعال و توسعه مهارت‌های شناختی راهنمایی کند.
کلیدواژه ها
تفکر انتقادی، خلاقیت، آموزش شیمی، تحلیل مفهومی، یادگیری فعال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر