بررسی تأثیر محیط یادگیری بازی‌وار مبتنی بر واقعیت افزوده (AR) در پلتفرم Delightex Edu بر درک مفهومی مول و انگیزه یادگیری دانش‌آموزان پایه دهم
کد مقاله : 1159-CHEMCONF7
نویسندگان
سهیلا امیدی ارجنکی *
دبیر شیمی، ناحیه دو شهرستان شهرکرد دانشجوی دکتری شیمی تجزیه، دانشگاه شهرکرد
چکیده مقاله
در این پژوهش، تأثیر محیط یادگیری بازی‌وار مبتنی بر واقعیت افزوده (AR) در پلتفرمDelightex Edu بر درک مفهومی «مول» و انگیزه یادگیری درس شیمی در دانش‌آموزان پایه دهم مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه دهم رشته‌های ریاضی و تجربی ناحیه دو شهرکرد در سال تحصیلی 1404-1403 به تعداد 486 دانش‌آموز بود. دو مدرسه دارای هر دو رشته (حضرت معصومه(س) و علامه امینی) به‌صورت هدفمند انتخاب و از میان دانش‌آموزان پایه دهم آن‌ها، ۶۰ نفر به روش در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه ۳۰ نفر) جایگزین شدند. پژوهش حاضر در قالب چهار جلسه آموزشی ۴۵ دقیقه‌ای برای هر گروه اجرا شد. گروه آزمایش آموزش بازی‌وار مبتنی بر واقعیت افزوده را دریافت کرد، در حالی که گروه کنترل آموزش معمول کلاسی را گذراند. برای گردآوری داده‌ها از آزمون درک مفهومی مول و پرسشنامه انگیزش یادگیری استفاده شد. تحلیل داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد بین دو گروه در نمرات پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد به‌طوری‌که گروه آزمایش در هر دو متغیر عملکرد بهتری داشت. بر این اساس، استفاده از محیط یادگیری بازی‌وار مبتنی بر واقعیت افزوده می‌تواند به بهبود درک مفهومی و افزایش انگیزش یادگیری دانش‌آموزان در درس شیمی منجر شود.
کلیدواژه ها
واقعیت افزوده، بازی‌وارسازی، انگیزه یادگیری، درک مفهومی مول، شیمی پایه دهم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی