| نقش هوش مصنوعی در بازطراحی روشهای تدریس شیمی: فرصتها و چالشها |
| کد مقاله : 1161-CHEMCONF7 |
| نویسندگان |
|
فاطمه کریمی *، سیده راضیه ساداتمدنی، محدثه مهدیزاده دبیر رسمی آموزش و پرورش |
| چکیده مقاله |
| آموزش شیمی به دلیل ماهیت انتزاعی و چندلایه مفاهیمش، همواره برای دانشآموزان چالشی بوده است. این پژوهش با هدف بررسی ظرفیتها و موانع بهکارگیری هوش مصنوعی در آموزش شیمی و ارائه چارچوبی کاربردی برای بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری انجام شد. روش مطالعه مروری و تحلیلی با رویکرد کیفی بود و جستوجویی ساختارمند در پایگاههای داخلی و خارجی انجام شد تا منابع مرتبط استخراج و تحلیل شوند. یافتهها نشان دادند که هوش مصنوعی فرصتهای متنوعی برای آموزش شیمی فراهم میکند؛ از جمله، شبیهسازی مفاهیم میکروسکوپی و مولکولی، آزمایشگاههای مجازی و سیستمهای یادگیری تطبیقی که یادگیری مفاهیم انتزاعی را ملموستر و جذابتر میسازند. علاوه بر این، الگوریتمهای هوش مصنوعی امکان شخصیسازی مسیر یادگیری، ارائه بازخورد فوری و ارتقای انگیزه و مشارکت دانشآموزان را فراهم میآورند. هوش مصنوعی همچنین توانمندسازی معلمان را تسهیل میکند و زمان بیشتری برای فعالیتهای تعاملی و خلاقانه فراهم میکند. با این حال، محدودیتهای زیرساختی، نابرابری دسترسی، کمبود مهارتهای فناوری معلمان و مسائل اخلاقی و حفظ حریم خصوصی، مهمترین چالشهای استفاده مؤثر از این فناوری هستند. نتایج پژوهش تأکید میکند که بهرهگیری پایدار از هوش مصنوعی مستلزم طراحی پداگوژیک دقیق، توانمندسازی معلمان، ایجاد زیرساختهای مناسب و تدوین چارچوبهای اخلاقی و نظارتی است. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش شیمی، هوش مصنوعی، یادگیری شخصیسازی شده، توانمندسازی معلمان. |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |