نقش هوش مصنوعی در بازطراحی روش‌های تدریس شیمی: فرصت‌ها و چالش‌ها
کد مقاله : 1161-CHEMCONF7
نویسندگان
فاطمه کریمی *، سیده راضیه سادات‌مدنی، محدثه مهدی‌زاده
دبیر رسمی آموزش و پرورش
چکیده مقاله
آموزش شیمی به دلیل ماهیت انتزاعی و چندلایه مفاهیمش، همواره برای دانش‌آموزان چالشی بوده است. این پژوهش با هدف بررسی ظرفیت‌ها و موانع به‌کارگیری هوش مصنوعی در آموزش شیمی و ارائه چارچوبی کاربردی برای بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری انجام شد. روش مطالعه مروری و تحلیلی با رویکرد کیفی بود و جست‌وجویی ساختارمند در پایگاه‌های داخلی و خارجی انجام شد تا منابع مرتبط استخراج و تحلیل شوند. یافته‌ها نشان دادند که هوش مصنوعی فرصت‌های متنوعی برای آموزش شیمی فراهم می‌کند؛ از جمله، شبیه‌سازی مفاهیم میکروسکوپی و مولکولی، آزمایشگاه‌های مجازی و سیستم‌های یادگیری تطبیقی که یادگیری مفاهیم انتزاعی را ملموس‌تر و جذاب‌تر می‌سازند. علاوه بر این، الگوریتم‌های هوش مصنوعی امکان شخصی‌سازی مسیر یادگیری، ارائه بازخورد فوری و ارتقای انگیزه و مشارکت دانش‌آموزان را فراهم می‌آورند. هوش مصنوعی همچنین توانمندسازی معلمان را تسهیل می‌کند و زمان بیشتری برای فعالیت‌های تعاملی و خلاقانه فراهم می‌کند. با این حال، محدودیت‌های زیرساختی، نابرابری دسترسی، کمبود مهارت‌های فناوری معلمان و مسائل اخلاقی و حفظ حریم خصوصی، مهم‌ترین چالش‌های استفاده مؤثر از این فناوری هستند. نتایج پژوهش تأکید می‌کند که بهره‌گیری پایدار از هوش مصنوعی مستلزم طراحی پداگوژیک دقیق، توانمندسازی معلمان، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و تدوین چارچوب‌های اخلاقی و نظارتی است.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، هوش مصنوعی، یادگیری شخصی‌سازی شده، توانمندسازی معلمان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر