مقایسه کارایی روش کلاس معکوس- 5E و روش سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دبیرستانی در مبحث ترموشیمی
کد مقاله : 1166-CHEMCONF7
نویسندگان
علیرضا کرمی گزافی *1، مریم مرادی2
1دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی دانشکده علوم پایه گروه شیمی
22 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش، بررسی میزان کارایی استفاده از رویکرد کلاس معکوس-5E بر میزان یادگیری موضوع ترموشیمی در دانش‌آموزان پایه یازدهم دبیرستان است. ابزار پژوهش آزمون محقق ساخته‌ای بود که روایی محتوایی و صوری آن توسط هفت نفر از اساتید و پژوهشگران و دبیران شیمی تایید شد. آلفای کرونباخ 893/0 به‌دست آمد که نشان‌دهنده پایایی مناسب است. نمونه آماری شامل 61 نفر از دانش‌آموزان پایه یازدهم شهرستان بهارستان 1 واقع در استان تهران بود که به‌صورت نمونه در دسترس انتخاب شد. کلاس‌ها به‌صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه کنترل با روش‌های تدریس رایج و گروه آزمایش با روش تلفیقی کلاس معکوس- 5Eبه‌مدت 8 هفته تحت آموزش قرار گرفتند. محتوای آموزشی مطابق با اصول کلاس معکوس- 5Eتوسط پژوهشگر طراحی شد و پس از تایید توسط گروه اساتید و متخصصان، در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت. برای تحلیل داده‌ها، از آزمون‌هایF و t در سطح معناداری 95 درصد ( 05/0 p=) استفاده شد. نتایج نشان دادند که پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش، به‌شکل معناداری از گروه کنترل بیشتر بود. این تفاوت معنادار بین گروه کنترل و آزمایش در تمامی سرفصل‌ها نیز مشاهده شد. همچنین نتایج نشان داد که میانگین نمره گروه آزمایش در سطوح دانش و درک و فهم، از سطوح شناختی بلوم به‌شکل معناداری از گروه کنترل بیشتر بود. بر اساس نتایج آماری می‌توان نتیجه گرفت که به کاربردن روش تلفیقی توانسته است میزان یادگیری را در گروه آزمایش به‌شکل معناداری افزایش دهد.
کلیدواژه ها
روش تلفیقی کلاس معکوس- 5E، طراحی محتوا، پیشرفت تحصیلی، ترموشیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر