| شناسایی کجفهمی دانشآموزان پایه نهم در مبحث یونها: یک گفتمان علمی در دوره کارورزی |
| کد مقاله : 1167-CHEMCONF7 |
| نویسندگان |
|
ملیکا سعیدی *1، الهه کشاورز2 1دبیر علوم تجربی، منطقه بوئین زهرا، وزارت آموزش و پرورش، ایران 2دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| در فرایند یادگیری عوامل متعددی در ادراک فراگیران نقش دارند. یکی از این عوامل، مواجهه با کجفهمی است. وجود کجفهمی میتواند آثار بازدارنده بر یادگیری داشته باشد و فرایند ساخت مفاهیم جدید را مطابق با اصول علمی دشوار سازد. بنابراین، در یک فرایند آموزشی مؤثر، شناخت دقیق کجفهمیها و برنامهریزی برای رفع آنها ضروری است. یکی از روشهای آموزشی کارآمد که برای شناسایی و اصلاح کجفهمیها به کار میرود، روش تغییر مفهومی است. در این مطالعه، از الگوی تغییر مفهومی در قالب دوره کارورزی 2 به عنوان بستری برای یک گفتمان علمی برای شناسایی کجفهمیهای دانشآموزان پایه نهم در مبحث “یونها”، استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که استفاده از روش تغییر مفهومی، پیشزمینههای ذهنی دانشآموزان را آشکار کرده و امکان شناسایی کجفهمیها را فراهم مینماید. بعلاوه، اجرای روش تغییر مفهومی به دانشآموزان کمک میکند تا با بازبینی و مواجهه با تصورات و باورهای اولیه، درک عمیقتری از مفاهیم علمی پیدا کنند. |
| کلیدواژه ها |
| کارورزی، کجفهمی، الگوی ذهنی، تغییر مفهومی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |