| طراحی محتوای آموزشی در شیمی سبز: تمرکز بر فرآیندهای کمانرژی و کاتالیزورهای زیستی برای کاهش اثرات زیستمحیطی |
| کد مقاله : 1169-CHEMCONF7 |
| نویسندگان |
| امیرحسین چشمه خاور * |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف طراحی محتوای آموزشی در شیمی سبز با تمرکز بر فرآیندهای کمانرژی و کاتالیزورهای زیستی انجام شد. استفاده گسترده از واکنشهای پرانرژی و مواد شیمیایی سمی در آموزش و صنعت، منجر به اتلاف منابع، آلودگی محیطزیست و انتشار گازهای گلخانهای میشود. در این مطالعه، چارچوبی آموزشی مبتنی بر مدلهایADDIE و TPACK طراحی و اجرا گردید تا مفاهیم شیمی سبز بهویژه فرآیندهای کمانرژی و کاتالیزورهای زیستی در آموزش دانشگاهی ادغام شوند. محتوای آموزشی شامل ماژولهای چندرسانهای، شبیهسازیهای دیجیتال و پروژههای مبتنی بر حل مسئله بود که برای دانشجومعلمان رشته آموزش شیمی تدوین شد. یافتهها نشان داد که اجرای این رویکرد موجب ارتقای آگاهی زیستمحیطی، بهبود مهارت حل مسئله و تغییر نگرش نسبت به نقش کاتالیزورهای زیستی در توسعه پایدار شد. بیش از 80% دانشجویان پس از آموزش توانستند فرآیندهای شیمیایی پایدارتر طراحی کنند و اثرات زیستمحیطی واکنشها را تحلیل نمایند. نتایج نشان میدهد که ادغام اصول شیمی سبز در آموزش میتواند رویکردی اثربخش برای ارتقای یادگیری و افزایش حساسیت زیستمحیطی فراگیران باشد. |
| کلیدواژه ها |
| شیمی سبز، فرآیندهای کمانرژی، کاتالیزورهای زیستی، طراحی آموزشی، توسعه پایدار |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |