طراحی و آموزش مبتنی بر هوش مصنوعی برای درک بهتر مفاهیم واکنش های کتب شیمی
کد مقاله : 1173-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
شهلا شیخعلی *1، فرشته قشقایی2
1معلم
2شرکت کننده
چکیده مقاله
هدف این پژوهش طراحی و تبیین یک راهکار آموزشی مبتنی بر هوش مصنوعی برای درک عمیق‌تر مفاهیم واکنش‌های شیمیایی در کتاب شیمی پایه دهم است. با توجه به چالش‌های موجود در آموزش سنتی—از جمله انتزاعی بودن مفاهیم و دشواری درک فرایندهای میکروسکوپی—ضرورت به‌کارگیری فناوری‌های نوین آموزشی احساس می‌شود. در این مطالعه، با رویکرد توصیفی–تحلیلی و بر پایه مرور نظام‌مند پژوهش‌های پیشین، نقش ابزارهای هوش مصنوعی همچون ChatGPT، PhET، Curipod و Perplexity در ارتقای فهم مفاهیم، تقویت تفکر تحلیلی و افزایش تعامل دانش‌آموزان بررسی شد. سپس یک مدل آموزشی پیشنهادی در پنج مرحله طراحی گردید که شامل فعال‌سازی پیش‌دانسته‌ها، شبیه‌سازی واکنش‌ها، تحلیل داده‌ها، گفت‌وگوی گروهی هوشمند و ارزشیابی خودکار است. یافته‌ها نشان می‌دهد که بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌تواند منجر به یادگیری فعال، کاهش خطاهای مفهومی و افزایش انگیزه یادگیرندگان شود. در پایان، ضمن اشاره به محدودیت‌های زیرساختی، پیشنهادهایی برای اجرای میدانی مدل در مدارس و آموزش معلمان ارائه گردیده است. این پژوهش می‌کوشد پلی میان آموزش سنتی و یادگیری هوشمند ایجاد کند و گامی در جهت تحول آموزش علوم در مدارس ایران بردارد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی - آموزش شیمی - واکنش‌های شیمیایی - متوسطه دوم- شیمی دهم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر