تحلیل کاربرد واقعیت مجازی و افزوده در آموزش مفاهیم انتزاعی شیمی
کد مقاله : 1174-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
سیده راضیه سادات مدنی *1، فاطمه کریمی2
1دانشگاه مازندران
2دبیر رسمی آموزش و ‌پرورش، دانشجوی دکتری شیمی آلی
چکیده مقاله
یادگیری مفاهیم انتزاعی شیمی همواره یکی از چالش‌های اصلی آموزش این علم بوده است، زیرا دانشجویان و دانش‌آموزان درک محدودی از سطوح زیرمیکروسکوپی و روابط نمادین دارند. فناوری‌های نوین آموزشی مانند واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) فرصت‌های منحصر‌به‌فردی برای تسهیل یادگیری این مفاهیم فراهم کرده‌اند. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و مبتنی بر تحلیل مضمون، مطالعات داخلی و خارجی مرتبط با کاربرد VR و AR در آموزش شیمی را مورد بررسی قرار داد. یافته‌ها نشان می‌دهد که این فناوری‌ها با ارائه محیط‌های سه‌بعدی و تعاملی، امکان تجسم ساختارهای مولکولی و فرآیندهای شیمیایی را فراهم می‌کنند و موجب ارتقای فهم مفاهیم انتزاعی، افزایش انگیزه و مشارکت فعال یادگیرندگان و توسعه آزمایشگاه‌های ایمن و کم‌هزینه می‌شوند. در عین حال، محدودیت‌های فنی، هزینه تجهیزات و بروز خستگی یا بار شناختی اضافی از مهم‌ترین چالش‌های اجرای این فناوری‌ها هستند. نتایج پژوهش همچنین بیانگر این است که یافته‌ها برای محیط‌های آموزشی ایران قابل تطبیق و بومی‌سازی بوده و می‌توانند راهنمایی عملی برای طراحی برنامه‌های آموزشی مبتنی بر VR و AR فراهم آورند.
کلیدواژه ها
واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، آموزش شیمی، مفاهیم انتزاعی، آزمایشگاه مجازی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر