| استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوای آموزشی درموضوع تاریخچه تحول نظریههای اتمی |
| کد مقاله : 1176-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
علیرضا کرمی گزافی *، الهه هاشمی، سارا اسکندریان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی دانشکده علوم پایه گروه شیمی |
| چکیده مقاله |
| هدف این پژوهش، تولید محتوای آموزشی چندرسانهای برای مبحث «سیر تحول نظریههای اتمی» با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی است. این پژوهش، کاربردی با رویکرد توسعهای-تولیدی میباشد. مخاطبان اصلی این محتوا، دانشآموزان و معلمان شیمی هستند. در این فرایند، شیوهای ترکیبی بر پایه روایت تاریخی و بازنمایی تصویری به کار گرفته شد تا روند تکامل نظریهها از یونان باستان تا مدل کوانتومی بهصورت منظم، علمی و جذاب بازآفرینی شود. نتایج نشان داد که یکی از مؤثرترین راهها برای آموزش مفاهیم انتزاعی شیمی، تولید محتوای آموزشی دیداری ـ شنیداری است؛ روشی که میتواند از بروز بدفهمی در میان دانشآموزان جلوگیری کند. در این مقاله، مسیر تولید محتوا در پنج گام و با مقایسه بهترین ابزارهای هوش مصنوعی موجود ارائه شده است. برای طراحی سناریو، چتجیپیتی در نگارش و بازنویسی علمی محتوای آموزشی کارآمد بود و کوپایلت با تکمیل ساختار جملات و کاهش خطاهای دستوری به فرایند نگارش سرعت بخشید. در مرحله تصویرسازی، ابزار جمنای از نظر وضوح بصری و دقت علمی، عملکرد بهتری داشت. ابزار ویرا در تبدیل روایت متنی به گفتار با صدایی طبیعی و روان عملکرد مناسبی داشت. برای متحرکسازی تصاویر، ابزار هایلو حرکات واقعگرایانهتری تولید کرد؛ در حالی که ابزارهای کلینگ و رانوالامال سرعت و تنوع بالاتری در تولید نماها داشتند. در مرحله تدوین نهایی، ابزار اینشات به دلیل فضای کاربری ساده و هماهنگی بهتر صدا و تصویر، نتیجه مطلوبتری ارائه داد. نتایج نشان داد ترکیب این ابزارها، همراه با نظارت و بازبینی انسانی، میتواند روشی کارآمد برای تولید محتوای آموزشی معتبر و جذاب در آموزش شیمی باشد. |
| کلیدواژه ها |
| تاریخچه، نظریه های ساختمان اتم، تولید محتوا، هوش مصنوعی، آموزش شیمی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |