استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای تولید محتوای آموزشی درموضوع تاریخچه تحول نظریه‌های اتمی
کد مقاله : 1176-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
علیرضا کرمی گزافی *، الهه هاشمی، سارا اسکندریان
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی دانشکده علوم پایه گروه شیمی
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، تولید محتوای آموزشی چندرسانه‌ای برای مبحث «سیر تحول نظریه‌های اتمی» با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی است. این پژوهش، کاربردی با رویکرد توسعه‌ای-تولیدی می‌باشد. مخاطبان اصلی این محتوا، دانش‌آموزان و معلمان شیمی هستند. در این فرایند، شیوه‌ای ترکیبی بر پایه روایت تاریخی و بازنمایی تصویری به کار گرفته شد تا روند تکامل نظریه‌ها از یونان باستان تا مدل کوانتومی به‌صورت منظم، علمی و جذاب بازآفرینی شود. نتایج نشان داد که یکی از مؤثرترین راه‌ها برای آموزش مفاهیم انتزاعی شیمی، تولید محتوای آموزشی دیداری ـ شنیداری است؛ روشی که می‌تواند از بروز بد‌فهمی در میان دانش‌آموزان جلوگیری کند. در این مقاله، مسیر تولید محتوا در پنج گام و با مقایسه بهترین ابزارهای هوش مصنوعی موجود ارائه شده است. برای طراحی سناریو، چت‌جی‌پی‌تی در نگارش و بازنویسی علمی محتوای آموزشی کارآمد بود و کوپایلت با تکمیل ساختار جملات و کاهش خطاهای دستوری به فرایند نگارش سرعت بخشید. در مرحله تصویرسازی، ابزار جمنای از نظر وضوح بصری و دقت علمی، عملکرد بهتری داشت. ابزار ویرا در تبدیل روایت متنی به گفتار با صدایی طبیعی و روان عملکرد مناسبی داشت. برای متحرک‌سازی تصاویر، ابزار هایلو حرکات واقع‌گرایانه‌تری تولید کرد؛ در حالی که ابزارهای کلینگ و ران‌وال‌ام‌ال سرعت و تنوع بالاتری در تولید نماها داشتند. در مرحله تدوین نهایی، ابزار اینشات به دلیل فضای کاربری ساده و هماهنگی بهتر صدا و تصویر، نتیجه مطلوب‌تری ارائه داد. نتایج نشان داد ترکیب این ابزارها، همراه با نظارت و بازبینی انسانی، می‌تواند روشی کارآمد برای تولید محتوای آموزشی معتبر و جذاب در آموزش شیمی باشد.
کلیدواژه ها
تاریخچه، نظریه های ساختمان اتم، تولید محتوا، هوش مصنوعی، آموزش شیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی