| کج فهمی های و بدفهمی های رایج درسوالات کنکور شیمی |
| کد مقاله : 1177-CHEMCONF7 |
| نویسندگان |
|
فرشته طاهری * دانشگاه فرهنگیان مشهد |
| چکیده مقاله |
| کج فهمیها و بدفهمیها یکی از مسائل و مشکلات حاد در آموزش شیمی ایران محسوب میشوند، که میتواند دلایل گوناگونی داشته باشند. هر نوع ایراد علمی در ساختار دانشی فرد را کج فهمی می نامند. سوالات کنکور یکی از دلایل اصلی در نشر کج فهمی ها و بد فهمی ها دراین زمینه محسوب میشوند، سوالاتی که اغلب به دلیل عدم توجه و یا تسلط ناکافی طراحان سوالات کنکور به مفاهیم شیمی طراحی میشوند. این سوالات به سرعت توسط ناشرین الگوبرداری میشوند و به اصطلاح حالت اپیدمی به خود میگیرند. کج فهمی ها در موضوعات درسی باعث می شوند تا فراگیران مطالب وموضوعات درسی مرتبط با آنها را به درستی درک نکنند. بنابراین پی بردن به این کج فهمی ها در مفاهیم شیمی امری مهم است . کنکور سراسری یکی از مهم ترین آزمون ها در ایران است که همواره با چالش های مفهومی متعددی همراه بوده است. درس شیمی به دلیل ماهیت مفهومی، محاسباتی و تجربی از جمله دروسی است که با کج فهمی های گسترده ای در میان داوطلبان روبرو شده است. در این مقاله به شناسایی و بررسی چند کج فهمی در سوالات کنکور شیمی پرداخته شده است. این یافته ها می تواند جهت اصلاح برنامه آموزش شیمی و ارائه راهکارهای عملی برای رفع آنها مورد استفاده قرار گیرد. |
| کلیدواژه ها |
| کج فهمی، شیمی، بهبود آموزشی، سوالات کنکور |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |