کاربرد مدل‌سازی ریاضی در آموزش مفاهیم پیچیده شیمی
کد مقاله : 1178-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
اعظم قلعه آقابابایی *
دانشیار گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مدل‌سازی ریاضی در آموزش مفاهیم پیچیده شیمی، به تحلیل نقش این رویکرد در ارتقاء درک مفهومی دانشجویان رشته آموزش شیمی پرداخته است. این مطالعه از نوع مروری بوده و تمرکز اصلی آن بر مفهوم تعادل شیمیایی است. در این مطالعه، با ارائه و تحلیل نمونه‌ای از فعالیت آموزشی مبتنی بر مدل‌ سازی ریاضی، نشان داده می‌شود که آموزش مفاهیم پیچیده‌ای همچون تعادل شیمیایی، از طریق تصویر سازی روابط کمی و شبیه‌ سازی‌های تعاملی، می‌تواند به‌مراتب ساده‌تر، قابل فهم‌تر و مؤثرتر برای دانشجویان صورت گیرد. در این فعالیت‌، دانشجویان با استفاده از نرم‌افزارهای تعاملی، به تحلیل روابط کمی میان متغیرهای واکنش پرداخته و تأثیر تغییر پارامترها را به‌صورت بصری تجربه می‌کنند. بر اساس یافته‌های این پژوهش، مدل‌سازی ریاضی می‌تواند به‌عنوان رویکردی مؤثر در آموزش مفاهیم انتزاعی شیمی، به‌ویژه در برنامه‌های تربیت معلم، مورد توجه قرار گیرد و زمینه‌ساز یادگیری عمیق‌تر و مشارکت فعال‌تر دانشجویان شود.
کلیدواژه ها
مدل‌سازی ریاضی، یادگیری مفهومی، آموزش شیمی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر