از چیستی علم تا کلاس درس شیمی: بررسی راهکارهای ارتقاء کیفیت یادگیری در آموزش شیمی
کد مقاله : 1179-CHEMCONF7
نویسندگان
طیبه زندوکیلی *1، حجت رضائی2
1سازمان آموزش و پرورش
2شرکت توزیع نیروی برق شمال استان کرمان
چکیده مقاله
انسان برای شکوفایی روحی و فکری خود به علم و آموزش وابسته است. یادگیری، زیربنای رشد فردی و اجتماعی به شمار می‌آید و از این رو، آموزش علوم نقش تعیین‌کننده‌ای در مسیر توسعه‌ انسانی دارد. درک چیستی علم و شناخت ویژگی‌های بنیادین آن، یکی از پیش‌نیازهای اساسی در آموزش مؤثر علوم، به‌ویژه علم شیمی است. پژوهش حاضر با هدف ضرورت آموزش آگاهانه علم شیمی در مدارس و دانشگاه‌ها، رویکرد مروری دارد و با مطالعه تعدادی از مقالات معتبر داخلی و خارجی، به بررسی چیستی علم، جایگاه علم شیمی در نظام آموزشی و راه‌های ارتقاء کیفیت یادگیری این علم می‌پردازد. یافته‌ها نشان می‌دهد که درک درست از چیستی علم، موجب تحول در نگرش دانش‌آموزان نسبت به یادگیری مفاهیم شیمی، افزایش علاقه به تفکر علمی و ارتقا، مهارت‌های حل مسئله می‌شود. همچنین، بهره‌گیری از روش‌های آموزشی فعال همچون یادگیری پژوهش‌محور، استفاده از فناوری‌های تجسم‌سازی و ارتباط دادن مفاهیم شیمی با زندگی روزمره، از راهکارهای مؤثر برای تعمیق یادگیری و توسعه سواد علمی به شمار می‌آیند.
کلیدواژه ها
چیستی علم، جایگاه علم شیمی در نظام آموزشی، تفکر علمی، سواد علمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر