تأثیر تجربه تدریس بر سطح کنجکاوی و ابعاد آن در معلمان شیمی زن
کد مقاله : 1180-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
رسول عبداله میرزایی *1، فاطمه شهبازلو2
1دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران
چکیده مقاله
با توجه به نقش محوری و مهم کنجکاوی به عنوان موتور محرک یادگیری و اثربخشی فرآیند تدریس، این مطالعه با هدف مقایسه سطوح کنجکاوی و ابعاد پنجگانه آن در میان معلمان خانم شیمی بر اساس سطوح مختلف تجربه تدریس انجام شد. این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی با طرح علّی-مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان شیمی زن مقطع متوسطه بود که ۳۶ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و بر اساس سابقه تدریس به دو گروه ۱۸ نفری (کمتر از ۱۰ سال و بیش از ۱۰ سال) تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پنج‌بعدی کنجکاوی بود که پایایی آن با آلفای کرونباخ 0.745 تأیید شد. داده‌ها با استفاده از آزمون t مستقل و محاسبه اندازه اثر در نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۶ تحلیل گردید. نتایج نشان داد معلمان با سابقه تدریس کمتر در کلیه ابعاد کنجکاوی میانگین بالاتری داشتند. این تفاوت در بعد کنجکاوی اجتماعی (0.048 = p، 0.683 d=) و مقیاس کلی کنجکاوی (0.002 = p، 1.109= d) از نظر آماری معنادار بود. در سایر ابعاد شامل کاوش شادمانه (0.606 = d)، جستجوی هیجان (0.560 = d)، حساسیت به محرومیت (0.413 = d) و تحمل استرس (0.358 = d) اگرچه تفاوت از نظر آماری معنادار نبود، اما اندازه اثر در ابعاد کاوش شادمانه و جستجوی هیجان در حد متوسط ارزیابی شد. با افزایش سابقه تدریس، سطح کنجکاوی به‌ویژه در حیطه کنجکاوی اجتماعی و مقیاس کلی کنجکاوی در معلمان شیمی کاهش می‌یابد. این یافته‌ها بر ضرورت طراحی برنامه‌های توسعه حرفه‌ای جهت حفظ و تقویت کنجکاوی معلمان باتجربه تأکید دارد.
کلیدواژه ها
کنجکاوی، تجربه تدریس، معلمان شیمی،آموزش شیمی، توسعه حرفه‌ای
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر