| تحلیل و اصلاح کجفهمی «جدول تناوبی به عنوان فهرست اتمها» و ارائه راهبردهای آموزشی مبتنی بر مفهوم عنصر و ساخت عناصر فوقسنگین |
| کد مقاله : 1182-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
مجتبی قاسمی چرمهینی *1، محمد حسین درویش نژاد2 1وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران 2عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان |
| چکیده مقاله |
| پژوهش حاضر با هدف تحلیل یک کجفهمی مفهومی رایج در آموزش شیمی متوسطه دوم انجام شد که از پرسش اصیل دانشآموزی با مضمون «آیا میتوان اتم جدیدی کشف یا ساخته و به جدول تناوبی افزود؟» آغاز گردید. در این پژوهش، که به روش تحلیلی_توصیفی و با رویکرد کیفی انجام شد، محتوای کتاب شیمی دهم، گفتوگوهای تشخیصی با دانشآموزان، و منابع علمی مرتبط با فیزیک هستهای بررسی گردید. یافتهها نشان دادند که ریشهی این برداشت نادرست در ناتوانی دانشآموزان در تفکیک مفهومی میان «اتم» و «عنصر» و نیز درک ناپیوسته از سطوح سهگانهی بازنمایی علم شیمی نهفته است. تحلیل محتوای کتاب درسی آشکار ساخت که نحوهی استفاده از اصطلاحاتی مانند «عدد اتمی» و بیان سازمان جدول تناوبی میتواند به این خطا دامن بزند. از سوی دیگر، بررسی علمی نشان داد که کشف عناصر طبیعی جدید به پایان رسیده و تنها ساخت عناصر فوقسنگین در آزمایشگاههای هستهای ممکن است. بر این اساس، راهبردهای آموزشی برای اصلاح این کجفهمی ارائه گردید که بر سه محور اصلی استوار است: رویکرد چندسطحی (جاناستون)، گفتوگوی مفهومی و طراحی فعالیتهای بازنمایی تا دانشآموزان بتوانند میان مفاهیم بنیادی اتم، عنصر و جدول تناوبی پیوندی مفهومی و ماندگار برقرار کنند. |
| کلیدواژه ها |
| کجفهمی مفهومی، آموزش شیمی، جدول تناوبی، اتم و عنصر، راهبردهای آموزشی، عناصر فوقسنگین |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |