نقش آموزش شیمی در ارتقای سواد زیست محیطی و کاهش چالش های زیست محیطی ایران
کد مقاله : 1184-CHEMCONF7
نویسندگان
طیبه تجری1، فاطمه دهقان *2
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان تهران، واحد تهران
2دانشجوی رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی (ره)، واحد گرگان، گلستان، ایران.
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر، واکاوی نقش آموزش شیمی در ارتقای سواد زیست محیطی و کاهش چالش های زیست محیطی ایران بود. روش پژوهش در این مقاله توصیفی- تحلیلی انتخاب شده است. در این پژوهش پژوهشگران به دنبال پاسخ به این پرسش هستند نقش آموزش شیمی در ارتقای سواد زیست محیطی و کاهش چالش های زیست محیطی ایران چگونه است؟ پس از بررسی منابع مختلف، نقش آموزش شیمی در ارتقای سواد زیست محیطی و کاهش چالش های زیست محیطی ایران مشخص شد که عبارتند از: ریشه‌یابی علمی بحران‌ها و افزایش درک مفهوم، طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر شیمی سبز و مهندسی فرآیند، توانمندسازی جامعه مدنی و تصمیم‌گیری مسئولانه، آموزش مهارت‌های پایش و تحلیل داده‌های محیطی، ترویج فرهنگ بازیافت شیمیایی و اقتصاد چرخشی. در این راستا با ترکیب نوآوری آموزشی، فناوری دیجیتال، مسئولیت‌اجتماعی و نیازهای بومی، می‌توانند نقش آموزش شیمی را از یک موضوع درسی صرف به یک نیروی محرکه‌ی فعال و مؤثر در مسیر توسعه‌ی پایدار ایران تبدیل نمایند.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، سواد زیست محیطی، چالش های زیست محیطی ایران، کاهش بحران های محیط زیستی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر