نوآوری در آموزش علمی شیمی با استفاده از سرنگ: رویکردی ساده برای درک مفاهیم پیچیده
کد مقاله : 1188-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
طهورا موحد *، زیبا محمدی دادکان، فاطمه رحیمی غیاثی
دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف معرفی و تحلیل رویکردی نو در آموزش عملی شیمی، به بررسی و بازطراحی مجموعه‌ای از آزمایش‌های آموزشی ساده و کم‌هزینه بر پایه‌ی استفاده از سرنگ‌های پلاستیکی پرداخته است. با توجه به محدودیت امکانات آزمایشگاهی در بسیاری از مدارس و مراکز آموزشی، استفاده از ابزارهای در دسترس و ایمن می‌تواند به بهبود کیفیت آموزش عملی و افزایش مشارکت یادگیرندگان کمک کند. روش پژوهش از نوع مروری–توصیفی بوده و مبتنی بر گردآوری و تحلیل منابع علمی، مقالات آموزشی، کتاب‌های درسی و تجربه‌های معلمان شیمی است. در این مقاله نمونه‌هایی از آزمایش‌های قابل اجرا با سرنگ، از جمله ساخت پمپ تزریق محلول، سامانه‌ی تولید و جمع‌آوری گاز، دستگاه میکروتیتراسیون و پیل سوختی آموزشی معرفی و از نظر ایمنی، هزینه، سهولت اجرا و ارزش مفهومی بررسی شده‌اند. یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده‌ی هدفمند از سرنگ در آموزش عملی شیمی می‌تواند جایگزینی مؤثر برای تجهیزات گران‌قیمت آزمایشگاهی باشد و در عین حال موجب افزایش خلاقیت، درک مفهومی و یادگیری فعال در میان دانش‌آموزان شود. در مجموع، این پژوهش تأکید می‌کند که بهره‌گیری از ابزارهای ساده، فرصتی ارزشمند برای تحقق آموزش عملی، خلاقانه و مفهومی در آموزش شیمی فراهم می‌سازد.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، یادگیری فعال، ابزارهای ساده، نوآوری آموزشی، سرنگ در آزمایش‌های شیمی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر