تبیین راهبردهای برنامه‌درسی تمام‌ساحتی در آموزش شیمی
کد مقاله : 1189-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
بتول بصیری *
استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 – 14665 ، تهران، ایران
چکیده مقاله
آموزش شیمی در نظام آموزشی امروز با چالش‌هایی همچون حافظه‌محوری، گسست بین یادگیری نظری و عملی و کم‌توجهی به ابعاد عاطفی، اجتماعی و اخلاقی دانش‌آموزان روبه‌رو است. هدف پژوهش حاضر، تبیین راهبردهای برنامه‌درسی تمام‌ساحتی در آموزش شیمی و بررسی نقش آن‌ها در ارتقای کیفیت یادگیری و انگیزش فراگیران است. پژوهش از نوع مروری تحلیلی است و با استفاده از روش مطالعه نظام‌مند مطالعه منابع علمی داخلی و خارجی انجام شده است. داده‌ها از میان منابع معتبر و متعدد علمی گردآوری و با روش تحلیل مضمون بررسی گردید. نتایج نشان داد که پنج راهبرد اصلی برنامه‌درسی تمام‌ساحتی عبارتند از: 1) توجه به یادگیرنده به عنوان یک کل انسجام یافته (شامل جنبه‌های شناختی، عاطفی، اجتماعی و معنوی)، 2) طراحی فعالیت‌های یادگیری چندجانبه و تلفیقی، 3) تأکید بر یادگیری معنادار و کاربردی، 4) ارتقای تفکر انتقادی و حل مسئله، 5) توسعه مهارت‌های بین‌فردی و کار تیمی و گروهی. در واقع به‌کارگیری این راهبردها در آموزش شیمی موجب افزایش درک مفاهیم، تقویت انگیزش درونی و پایداری یادگیری در فراگیران می‌شود. با این حال، موانعی مانند کمبود زمان، ضعف مهارت‌های معلمان در طراحی آموزش تلفیقی و محدودیت‌های نظام ارزشیابی سنتی، اجرای مؤثر این رویکرد را با چالش مواجه می‌سازد. استفاده از فناوری‌های نوین و آزمایشگاه‌های مجازی می‌تواند زمینه تحقق مؤثرتر برنامه‌درسی تمام‌ساحتی را فراهم آورد. بر اساس یافته‌ها، طراحی نظام ارزشیابی کیفی و تکوینی برای سنجش اثربخشی این راهبردها در آموزش شیمی ضروری است. در مجموع، آموزش شیمی در چارچوب برنامه‌درسی تمام‌ساحتی، بستری برای پرورش یادگیری عمیق، تفکر خلاق و رشد همه‌جانبه فراگیران فراهم می‌کند.
کلیدواژه ها
ساحت، برنامه‌درسی تمام‌ساحتی، آموزش شیمی، ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر