تحلیلی بر مدلسازی ریاضی در سینیتیک شیمیایی به منظور نوآوری در محتوای آموزشی مدارس
کد مقاله : 1190-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
مائده فتحی پوروزوانی *1، فاطمه فتحی پور وزوانی2
1دبیر ریاضی آموزش و پرورش
2ندارد
چکیده مقاله
سینتیک شیمیایی، به دلیل ماهیت چندسطحی و تلاقی مفاهیم میکروسکوپی، ماکروسکوپی و ریاضی، همواره یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های آموزش شیمی بوده است. هدف این مقاله، بررسی نقش بنیادین مدل‌سازی ریاضی به‌عنوان یک رویکرد آموزشی و ابزار مفهومی جهت تسهیل درک این مفاهیم انتزاعی است. در این مقاله با تکیه بر مبانی نظری و بررسی خطاهای شناختی رایج، مانند ضعف در استدلال کوواریانس و نگاشت نمادی، اهمیت مدل‌سازی در یادگیری سنتیک تحلیل شده است. نتایج تحلیل نشان می‌دهد که درک قانون سرعت و معادله‌ی آرنیوس نیازمند توانایی در تشخیص تغییرات همزمان متغیرها و ترجمه درست روابط نمادی به معادلات ریاضی است. ناتوانی در این مهارت‌ها، ریشه بسیاری از خطاهای محاسباتی و مفهومی در دانش‌آموزان و دانشجومعلمان است. بر این اساس ادغام هدفمند مدل‌سازی ریاضی در برنامه درسی دانشگاه فرهنگیان ضروری است. مدل‌سازی نه تنها درک عمیق‌تری از پدیده‌ها فراهم می‌کند، بلکه توانایی‌های استدلال بین‌رشته‌ای، تفسیر فیزیکی پارامترها و انتقال نمایه (نمودار، فرمول و پدیده) را در معلمین آینده تقویت می‌نماید. اجرای موفق این رویکرد نیازمند بازنگری در سرفصل‌ها و بهره‌گیری از ابزارهای آموزشی نوین مانند جدول‌های تغییرات و شبیه‌سازی‌های گرافیکی است. تا سینتیک شیمیایی به‌عنوان یک سیستم مدل‌سازی‌شده پویا آموزش داده شود.
کلیدواژه ها
سینیتیک شیمیایی، نگاشت نمادی، دانشگاه فرهنگیان، مدلسازی ریاضی، استدلال‌کوواریانس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر