بررسی نقش نرم افزارها و وب سایت های کاربردی در آموزش شیمی
کد مقاله : 1195-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
زهرا شمشیری *، مریم بصیری
دانشگاه
چکیده مقاله
هدف این پژوهش بررسی نقش فناوری‌های نوین آموزشی در فرآیند یادگیری شیمی، به‌ویژه در تجسم‌سازی مفاهیم انتزاعی این علم است. با توجه به چالش‌های موجود در تدریس مفاهیم شیمیایی مانند ساختار مولکولی و واکنش‌های شیمیایی، این تحقیق بر روی کاربرد فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و ابزارهای نوین آموزشی مانند نرم‌افزارهای شبیه‌سازی و پلتفرم‌های آنلاین متمرکز است. روش پژوهش، تحلیلی-توصیفی بوده که از طریق مرور منابع معتبر و تحلیل داده‌ها به شناسایی ویژگی‌ها و کاربردهای ابزارهای آموزشی در شیمی پرداخته است. یافته‌ها نشان می‌دهد که نرم‌افزارها و پلتفرم‌های شبیه‌سازی مانند ChemLab، Chemist – Virtual Chem Lab، Unreal Chemist، و ptable.com توانسته‌اند به‌طور قابل توجهی درک مفاهیم پیچیده شیمی را تسهیل کنند. این ابزارها علاوه بر کاهش موانع دسترسی به آموزش‌های عملی و کاهش ریسک‌های آزمایشگاهی، منجر به افزایش مشارکت و انگیزه دانش‌آموزان برای یادگیری شده‌اند. همچنین، این پژوهش نشان داد که استفاده از این فناوری‌ها در کلاس‌های درس شیمی، با بهره‌گیری از ویژگی‌های تعاملی و بصری، می‌تواند کیفیت یادگیری را به‌طور چشمگیری افزایش دهد. در نهایت، نتیجه‌گیری این تحقیق بر ضرورت و کارایی استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش شیمی تأکید دارد و پیشنهاد می‌شود که استفاده از این ابزارها در نظام آموزشی کشورها گسترش یابد تا برچالش‌های موجود در آموزش این علم غلبه شود.
کلیدواژه ها
فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش شیمی، شبیه‌سازی، ابزارهای نوین آموزشی، یادگیری تعاملی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی