نقش آموزش شیمی در تقویت مهارت های کارآفرینی
کد مقاله : 1197-CHEMCONF7 (R2)
نویسندگان
راحیل حسنوند1، ذکیه زنگارکی2، ندا ضیایی *3
1دانشجوی کارشناسی آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان اصفهان دانشکده علوم پایه شهید رجایی
2دانشجو کارشناسی آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان اصفهان دانشکده علوم پایه شهیدرجایی
31 استاد یار، دکتری شیمی تجزیه، دانشگاه فرهنگیان اصفهان/دانشکده علوم پایه شهیدرجایی
چکیده مقاله
شیمی به عنوان محور اصلی علوم، نقش کلیدی در ایجاد ارتباط میان رشته‌های مختلف دارد و درک عمیق مفاهیم آن برای حوزه‌هایی مانند بیوشیمی، داروسازی، مهندسی و کشاورزی اهمیت فراوانی دارد. آموزش علوم می‌تواند از طریق فعالیت‌هایی نظیر پژوهش، طرح پرسش و تحلیل داده‌ها، مهارت‌های کارآفرینی دانش‌آموزان را تقویت کرده و آنان را برای ورود به بازار کار آماده کند. پرورش روحیه خلاقیت و نوآوری در فرایند آموزش، به‌ویژه در محیط‌هایی که امکان تجربه و حتی شکست وجود دارد و از طریق انجام آزمایش‌های عملی، نقشی اساسی در تبدیل ایده‌های نو به پروژه‌های کاربردی ایفا می‌کند. افزون بر این، بهبود کیفیت آموزش و توجه به جنبه‌های کاربردی آن موجب می‌شود فراگیران ارتباط میان مفاهیم نظری علوم و زندگی روزمره خود را بهتر درک کنند. یادگیری کارآفرینی در حوزه شیمی، زمانی مؤثرتر می‌شود که بر فعالیت‌های عملی و پروژه‌محور استوار باشد چنین رویکردی به فهم عمیق‌تر مباحثی چون شیمی پلیمر و سایر شاخه‌های مرتبط کمک کرده و در عین حال موجب ارتقای نمرات و درک مفهومی دانش‌آموزان می‌شود. همچنین یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که مشارکت فعال دانش‌آموزان در فرایند تولید مواد شیمیایی، موجب افزایش آگاهی اقتصادی آنان درباره محصولات و کاربردهای علمی تولید می‌شود و در نهایت، شکل‌گیری شهروندانی خودکفا و مسئول را در پی دارد.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، مهارت های کار آفرینی، کارآفرینی در شیمی، نقش شیمی در کارآفرینی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر