| عدد جرمی در مرکز میز: واکافت ریشهای کجفهمیها و تعاریف مرتبط با جرم اتمی و جرم مولی |
| کد مقاله : 1202-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
وحیده صادقی *1، ملیکا رشیدی مقدم2، جواد قناعت1 1دانشگاه فرهنگیان 2تهران-خیابان ولیعصر- پل کالج-کوچه سعید-مرکز شهید شرافت |
| چکیده مقاله |
| این پژوهش با هدف شناسایی و تحلیل کجفهمیهای رایج دانشجویان در مورد چهار مفهوم بنیادی شیمی عدد اتمی، عدد جرمی، جرم اتمی و جرم مولی طراحی شد. با رویکرد تحلیلی-توصیفی، دادهها از طریق پرسشنامه مفهومی (با پایایی α = 0.87) از 120 دانشجوی رشتههای شیمی، علوم پایه و آموزش شیمی در سراسر ایران جمعآوری شد و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که بیشترین سوءتفاهمها در این بررسی مربوط به اشتباهگرفتن عدد جرمی با جرم اتمی و تفسیر جرم مولی بهعنوان جرم یک اتم منفرد است. همچنین، عملکرد دانشجویان در مسائل محاسباتی بهویژه در مسائل استوکیومتری بهطور معناداری پایینتر از سطح درک نظری آنها بود. نتایج حاکی از آن است که تلفیق آموزش ساختاریافته، مثالهای عددی متنوع و فعالیتهای آزمایشگاهی میتواند بهطور مؤثری این کجفهمیها را کاهش داده و پایههای لازم را برای یادگیری مباحث پیشرفتهتر شیمی را تقویت کند. |
| کلیدواژه ها |
| عدد اتمی، عدد جرمی، جرم اتمی، جرم مولی، کجفهمی، آموزش شیمی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |