طراحی و تبیین دستورالعمل‌های آزمایشگاهی عملی شیمی سبز در مقطع ابتدایی با رویکرد توسعه پایدار
کد مقاله : 1203-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
جعفر عظمت *1، عباس خاکپور خانقاه2، مهدی خاکپور خانقاه3
1گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2دبیر شیمی آموزش‌و‌پرورش استان اردبیل، ایران
3دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی، اردبیل، ایران.
چکیده مقاله
هدف این پژوهش روش‌شناختی، تبیین ضرورت آموزش شیمی سبز در سنین پایه برای نیل به توسعه پایدار و ارائه دستورالعمل‌های آزمایشگاهی عملی برای نهادینه‌سازی مفاهیم پیشگیرانه در برنامه درسی مقطع ابتدایی است. با توجه به عدم انطباق مستقیم ۱۲ اصل پیچیدۀ شیمی سبز با توانمندی‌های شناختی دانش‌آموزان خردسال، روش کار بر تبدیل اصول بنیادین (مانند پیشگیری از ضایعات، استفاده از مواد تجدیدپذیر، و ایمنی ذاتی) به تجربیات دست‌ورزی ساده متمرکز شد، سپس با بررسی اسناد بالادستی و ادبیات آموزش شناسی، سه دستورکار آزمایشگاهی طراحی شد: ۱) تولید چسب با شیر و سرکه، ۲) ساخت باتری با میوه و سبزیجات، و ۳) رنگ‌آمیزی طبیعی با ضایعات غذایی. نتایج نشان داد که هر سه فعالیت با تکیه بر مواد کاملاً ایمن و خانگی، به طور موفقیت‌آمیز اصول کلیدی شیمی سبز (به‌ویژه اصول ۱، ۷، ۱۰ و ۱۲) را محقق می‌کنند و می‌توانند به عنوان مبنایی برای توسعه منابع آموزشی بومی و تخصصی‌تر جهت تقویت دانش، مهارت، تفکر انتقادی و نگرش پایدار در دانش‌آموزان، مطابق با اهداف سند تحول بنیادین، به‌کار روند.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی سبز، اصول شیمی سبز، دستورکار آزمایشگاهی، توسعه پایدار، مقطع ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر