| آموزش مفاهیم نانوشیمی به روش تقلید از محیط زیست |
| کد مقاله : 1204-CHEMCONF7 (R2) |
| نویسندگان |
|
ساغر رضایی جوزدانی1، رضا صفری *2، امیر لندرانی اصفهانی3 1معلم آموزش و پرورش ناحیه 2 2هیات علمی شیمی 3Department of Chemistry, University of Ishfahan, Isfahan, Iran |
| چکیده مقاله |
| یادگیری نانوشیمی بهعنوان شاخهای نوظهور از علم شیمی، نیازمند درک عمیق از ساختار مواد در مقیاس نانومتری است، اما انتزاعی بودن پدیدههای نانومقیاس آموزش آن را دشوار میسازد. یکی از راهکارهای نوین در رفع این چالش، بهرهگیری از الگوهای طبیعت و تقلید از سامانههای زیستی است؛ رویکردی که میتواند مفاهیم پیچیدهی نانویی را به تجربهای ملموس و الهامبخش تبدیل کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تقلید از محیط زیست در بهبود آموزش نانوشیمی انجام شده است. مرور مطالعات داخلی و خارجی نشان میدهد که بهکارگیری ساختارهای طبیعی همچون آبگریزی برگ نیلوفر، رنگ ساختاری بال پروانه و مقاومت صدفها در طراحی فعالیتهای آموزشی، موجب افزایش درک مفهومی، تقویت مهارت مشاهده و رشد خلاقیت علمی میشود . در بخش میدانی پژوهش، مطالعهای موردی در سه کلاس و مجموعا 71 نفر اجرا شد. گروه نخست با اجرای آزمایش مفهومی «اثر نیلوفر آبی»، گروه دوم با مشاهدهی سنتز نانوذرات مغناطیسی، و گروه سوم با ترکیب دو روش آموزش دیدند. نتایج نشان داد میانگین پیشرفت مفهومی در گروههای الهامگرفته از طبیعت ۱٫۸ تا 3/2 واحد بیش از گروه مشاهدهای بود و بیش از ۸۰٪ دانشآموزان احساس کردند این روش ارتباطی نزدیکتر میان مفاهیم نانو و پدیدههای طبیعی برقرار میکند. بر این اساس، بازنگری در برنامههای درسی شیمی و طراحی بستههای آموزشی طبیعتمحور توصیه میشود. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش نانوشیمی، تقلید از طبیعت، اثر نیلوفر آبی، یادگیری فعال، خلاقیت علمی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |