| مروری بر روش آموزش مبتنی بر مورد در درس شیمی و ارائه طرح درس مرتبط با آن |
| کد مقاله : 1209-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
ali yousefi، صهبا مهری مهویزانی، الناز رشتی زاده * گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
| چکیده مقاله |
| روشهای آموزشی مورد استفاده در مدارس نقش بسزایی در پرورش خلاقیت دانشآموزان دارند. در دهههای اخیر، رویکردهای آموزشی از روشهای معلممحور به دانشآموز محور تغییر کرده است. پژوهشها نشان میدهد که یادگیری مبتنی بر مورد عملکرد تحصیلی، انگیزشی و رفتار گروهی دانشآموزان را بهبود میبخشد. با این وجود، درک مفاهیم شیمی به دلیل پیچیدگی و غیرقابل لمس بودن پدیدههای شیمیایی اغلب برای دانشآموزان دشوار است و نبود مدل های آموزشی جذاب کلاس درس را برای دانشآموزان به فضایی کسلکننده تبدیل کرده است. در پژوهش انجام شده مشخص شد که آموزش مبتنی بر مورد می تواند یک روش موثر برای آموزش درس شیمی باشد و باعث عمق بخشیدن به فهم دانشآموز از درس شیمی و لذتبخش کردن فضای کلاس شود. هر چند مشکلاتی از قبیل تهیه محتوای آموزشی مناسب و نبود آگاهی کافی در معلمین نسبت به این روش، دامنگیر اجرای درست این روش در کلاس درس می باشد. با توجه به این مسئله، هدف مقاله حاضر، بهکارگیری روش تدریس مبتنی بر مورد در آموزش شیمی است که به شیوۀ توصیفی و از نوع کتابخانهای انجام شده است و با توجه به روش پژوهش، جامعه آماری پژوهش شامل کلیة اسناد، مدارک و منابع مرتبط با موضوع مورد بررسی از قبیل کتب، مقالات میباشد. در این مطالعه به بررسی مبانی نظری این روش، اصول اجرای این روش در کلاس، مزایا و چالشهای آن پرداخته شده و در انتها، طرح درسی مبتنی بر نظریه ساختارگرایی در رابطه با شیوه پیشبرد کلاس درس به روش آموزش مبتنی بر مورد ارائه شده است. |
| کلیدواژه ها |
| آموزش، آموش شیمی، مبتنی بر مورد، روش تدریس فعال |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |