| طراحی و ارزیابی یک مدل آموزش شیمی مبتنی بر PCK با رویکرد چندرشتهای و فناوری واقعیت افزوده برای ارتقاء درک مفاهیم پایداری در دانشآموزان |
| کد مقاله : 1212-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
لیلا قربانی سجوبسری * دبیر شیمی |
| چکیده مقاله |
| در این پژوهش مدلی آموزشی مبتنی بر دانش آموزش محتوا (PCK) با ادغام فناوری واقعیت افزوده و رویکرد چندرشتهای برای ارتقاء درک مفاهیم پایداری در دانش آموزان طراحی و ارزیابی شد. مدل بر اساس چرخه ADDIE تدوین و طراحی گردید و محتوای تعاملی AR شامل سه سناریوی شبیهسازی چرخه نیتروژن، تولید انرژی سبز و واکنشهای کمآلاینده با استفاده از Unity3D و Vuforia تولید شد. در طرح شبهآزمایشی پیشآزمون–پسآزمون، ۸۰ دانشآموز به دو گروه کنترل (n=40) و آزمایش (n=40) تقسیم شدند. ابزارهای سنجش دانش آموزان شامل آزمون درک مفاهیم پایداری (α=0.91)، پرسشنامه انگیزه یادگیری (α=0.88) و نقشه مفهومی بود. تحلیل آماری MANOVAنشان داد که دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در درک مفاهیم پایداری (F(1,78)=38.7, p<0.001, η²=0.33)، انگیزه یادگیری (F(1,78)=19.5, p<0.01, η²=0.20) و مهارت حل مسئله میانرشتهای (t(78)=4.92, p<0.001, d=1.10) تفاوت معناداری دارد. نتایج این پژوهش بیانگر اثربخشی مدل پیشنهادی در تقویت و تثبیت یادگیری تعاملی و پایدار شیمی است. |
| کلیدواژه ها |
| واقعیت افزوده, آموزش چندرشتهای, مفاهیم پایداری ، آموزش شیمی |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |