آموزش موثر شیمی مبتنی بر روش‌های نوین تدریس، فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی برای دانش‌آموزان نسل زد و آلفا
کد مقاله : 1214-CHEMCONF7
نویسندگان
اعظم عادلی *1، الهام عموهادی2
1دبیر آموزش و پرورش
2دبیرآموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی و تحلیل روش‌های نوین آموزش شیمی بر پایه‌ی فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی برای نسل‌های جدید یادگیرنده، یعنی نسل‌های زد و آلفا است. این مطالعه از نوع تحلیل مروری-کتابخانه‌ای نظام‌مند است که با بررسی تعدادی از منابع علمی داخلی و خارجی که در بازه‌ی زمانی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۵ مورد داوری قرار گرفته اند، انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که فناوری‌های دیجیتال، به‌ویژه آزمایشگاه‌های مجازی، نرم‌افزارهای مدل‌سازی مولکولی، و سامانه‌های هوش مصنوعیِ آموزشی، نقش چشمگیری در ارتقای درک مفهومی، افزایش انگیزه‌ی یادگیری، فهم عمیق‌تر مفاهیم و مشارکت فعال دانش‌آموزان در یادگیری مؤثر دارند. در این پژوهش، برخی ابزارها و نرم‌افزارها و هوش مصنوعی در زمینه‌ی آموزش مفاهیم و مبانی کلی شیمی معرفی شده است. مطالعات نشان می‌دهد آموزش شیمی در عصر هوش مصنوعی نیازمند نگاه ترکیبی به علم، فناوری و انسان است. در این میان، فناوری ابزار نیرومندی است که اگر با درک عمیق از روان‌شناسی یادگیری نسل‌های جدید و خلاقیت معلم همراه شود، می‌تواند آموزش شیمی را از حفظ و تکرار، به کشف و درک تبدیل کند. بنابراین، مأموریت دبیران شیمی در قرن بیست‌ و یکم صرفاً انتقال دانش نیست، بلکه هدایت یادگیری در زیست ‌جهان دیجیتال است. جایی که آزمایشگاه‌ها در صفحه‌ی نمایش، مولکول‌ها در دنیای سه‌بعدی، و معلم در نقش راهبر هوشمند و الهام‌بخش ظاهر می‌شود.
کلیدواژه ها
آموزش شیمی، هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات، نسل زد و آلفا، آزمایشگاه مجازی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر