آزمایشگاه مجازی، چالش‌ها و فرصت‌ها
کد مقاله : 1217-CHEMCONF7 (R2)
نویسندگان
وحیده صادقی *1، زهرا توکلی نژاد2
1دانشگاه فرهنگیان
2دبیر آموزش و پرورش
چکیده مقاله
با گسترش فناوری‌های دیجیتال و تغییرات بنیادین در آموزش، آموزش مجازی به یکی از رویکردهای اصلی نظام‌های آموزشی تبدیل شد. در این میان، جایگاه آزمایشگاه‌های مجازی به‌عنوان جایگزینی نوین برای آزمایشگاه‌های حضوری، اهمیت ویژه‌ای یافت. هدف این پژوهش مروری، شناسایی و تحلیل فرصت‌ها و چالش‌های آزمایشگاه مجازی در آموزش در سطوح مختلف تحصیلی است، این مطالعه به روش مروری انجام شد و یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که آزمایشگاه‌های مجازی نه‌تنها می‌توانند کیفیت آموزش علوم را ارتقا دهند، بلکه در صورت استفاده ترکیبی با آزمایشگاه‌های حضوری، قادرند بسیاری از چالش‌های آموزش عملی را برطرف کنند. بنابراین، توسعه آزمایشگاه‌های مجازی بومی، ارتقای مهارت معلمان در بهره‌گیری از این فناوری و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های دیجیتال، ضرورتی انکارناپذیر برای نظام آموزشی آینده محسوب می‌شود و باعث پیشرفت چشمگیری در علوم پایه و مهندسی در همه نقاط کشور اعم از نقاط برخودار و محروم خواهد شد و نیز عدالت آموزشی را در سراسر کشور برقرار خواهد کرد.
کلیدواژه ها
آزمایشگاه مجازی، آموزش علوم تجربی، فرصت‌ها، چالش‌ها، آموزش مجازی، آموزش ترکیبی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر