مطالعه‌ای بر بازی‌وار‌سازی در آموزش استم ، از روش‌های جدید در یادگیری
کد مقاله : 1219-CHEMCONF7 (R1)
نویسندگان
لیلا رضاپورفرد *1، الهه هاشمی2
1معلم
2استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده مقاله
تجربه ی تدریس در کلاس درس شیمی و علوم برای نسل جدید با تدریس برای دانش‌آموزان ده سال پیش متفاوت است. دانش‌آموزان امروزی که از نسل آلفا هستند، نیاز به روش‌های جدید و به‌روز دارند تا بتوان آن‌ها را در فرآیند آموزش همراه کرد. هدف از این مقاله مروری، بررسی تأثیر بازی‌وارسازی بر بهبود انگیزه، مشارکت و یادگیری در آموزش شیمی است. با تحلیل مطالعات معتبر در این حوزه، مشخص شد که به‌کارگیری عناصری مانند امتیاز، نشان و جدول رده‌بندی در قالب فعالیت‌هایی چون اتاق فرار و پروژه‌های مدل‌سازی، می‌تواند به درک عمیق‌تر مفاهیم پیچیده شیمی بیانجامد. اگرچه بازی‌وارسازی چالش‌هایی مانند حفظ تأثیر بلندمدت و تطابق با اهداف درسی دارد، اما با طراحی دقیق و تلفیق با رویکردهای نوینی مانند STEAM + X، امکان ایجاد تجربه‌های یادگیری اثربخش و ماندگار فراهم می‌شود. این مقاله با ارائه راهکارهای کاربردی، راهنمای مناسبی برای معلمان شیمی در به‌کارگیری بازی‌وارسازی است. این مقاله با ارائه نمونه‌های عینی و راهکارهای عملی، چارچوبی برای طراحی محیط‌های یادگیری بازی‌وار شده مؤثر در درس شیمی پیشنهاد می‌دهد.
کلیدواژه ها
بازی‌وارسازی، آموزش شیمی، انگیزه یادگیری، فناوری آموزشی، STEAM
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر