| شیمی سبز و شیمی پایدار، مفاهیم اولیه و آموزش در مدارس و دانشگاه ها |
| کد مقاله : 1220-CHEMCONF7 (R1) |
| نویسندگان |
|
نسیم اصغری لالمی * دبیر شیمی منطقه 18 تهران |
| چکیده مقاله |
| امروزه، بحث در مورد مسائل زیستمحیطی جهانی تبدیل به یکی از مسائل مهم در تمامی کشورها شده است و آموزش آن به دانش آموزان و دانشجویان اهمیت ویژه ای یافته است. یکی از رایجترین استراتژیهای کاربردی، ترویج انتخابهای پایدار در بین قشر جوان دانش آموز و دانشجو به ویژه در ارتباط با انتخابهای سبک زندگی آنها، یا اجرای تغییرات کوچک برای دستیابی به اثرات تجمعی در مقیاس بزرگ است. آموزش شیمی سبز با تمرکز بر اصول پایداری و کاهش اثرات زیستمحیطی، نقش کلیدی در تربیت دانش آموزان و دانشجویان به عنوان شهروندانی آگاه دارد. این مقاله مروری به بررسی مبانی نظری شیمی سبز و شیمی پایدار، جایگاه آموزش در نظام آموزشی و تأثیرات آموزشی است. چالشهای اصلی شامل کمبود منابع بومی، محدودیتهای زیرساختی و نیاز به توانمندسازی مدرسان است. گسترش آموزش شیمی سبز میتواند نقش مهمی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست ایفا کند. نوآوری در فناوریهای سبز و پایدار نیازمند متخصصان بسیار ماهری است که دارای طرز فکر انتقادی، بین رشتهای، فرا رشتهای و سیستمی باشند. در این زمینه، آموزش شیمی سبز و آموزش شیمی پایدار به ویژه در سالهای اخیر توجه زیادی را به خود جلب کردهاند. با این حال، همچنان چالش هایی در زمینه آموزش این مفاهیم در برنامههای درسی مدارس و دانشگاه ها وجود دارد. |
| کلیدواژه ها |
| شیمی سبز، شیمی پایدار، آموزش، محیط زیست |
| وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |