آموزش مفاهیم شیمی از طریق تولید انیمیشن علمی با استفاده از هوش مصنوعی (مطالعه موردی: آزمایش استخوان‌های محکم و انعطاف‌پذیر)
کد مقاله : 1231-CHEMCONF7
نویسندگان
زهرا سامانی *
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
هدف از این پژوهش، بررسی کاربرد هوش مصنوعی در آموزش مفاهیم شیمی از طریق تولید انیمیشن آموزشی است. در این پروژه، آزمایش «استخوان‌های محکم و انعطاف‌پذیر» به‌عنوان نمونه‌ای از واکنش اسید با کلسیم انتخاب و با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی بازآفرینی شد. سناریوی داستانی با بهره‌گیری از ChatGPT نوشته شد و تصاویر سه‌بعدی مراحل آزمایش توسط Sora AI طراحی گردید. سپس حرکات و جلوه‌های انیمیشنی در Hailo و صداگذاری و تنظیم رنگ صوت در Effixa انجام شد. تدوین نهایی نیز با نرم‌افزار Camtasia صورت گرفت. هدف اصلی، انتقال مفاهیم علمی پیچیده به زبان ساده و تصویری برای کودکان بود. نتایج نشان داد که استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در تولید محتوای آموزشی، علاوه بر افزایش جذابیت بصری، موجب صرفه‌جویی در زمان، ارتقای کیفیت علمی و بهبود درک مفهومی دانش‌آموزان از پدیده‌های شیمیایی شد. این روش می‌تواند به‌عنوان رویکردی نوین در آموزش مفاهیم شیمی و علوم تجربی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، آموزش شیمی، انیمیشن علمی، واکنش اسید و کلسیم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی